dc.contributor.advisor | Deniz, Sabahattin | |
dc.contributor.author | Karataş Karayel, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:34:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:34:15Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/428876 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı ergenlerin yalnızlık düzeyleriyle mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve ergenlerin mükemmeliyetçilik düzeylerinin yalnızlık düzeylerini ne derecede yordadığını incelemektir; ayrıca ergenlerin yalnızlık ve mükemmeliyetçilik düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi, ebeveyn tutumları, sosyo ekonomik düzey ve okul türü değişkenleri açısından da incelenmiştir.Araştırma betimsel olarak hazırlanmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak 2009-2010 eğitim öğretim yılında, Tokat il merkezindeki liselerde öğrenim gören 1296 (605 kız; 691 erkek) öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, veriler, ?Kişisel Bilgi Formu?, Russell, Peplau ve Fergusan (1978) tarafından geliştirilen ve daha sonra Russell, Peplau ve Cutrona (1980) tarafından tekrar düzenlenen ?UCLA Yalnızlık Ölçeği?, Frost, Marten, Lahart ve Rosenblate (1990) tarafından geliştirilen ?Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği? kullanılarak toplanmıştır.Ergenlerin, cinsiyetlerine göre yalnızlık ve mükemmeliyetçilik düzeylerinin farklılaşma durumu ilişkisiz örneklemler T- testi ile analiz edilmiştir. Ergenlerin, algıladıkları sosyo-ekonomik düzeye, sınıf düzeyine, ebeveyn tutumuna ve okuduğu okul türüne göre yalnızlık ve mükemmeliyetçilik düzeylerinin farklılaşma durumu ise tek yönlü varyans analizi (One Way Annova) ile test edilmiştir. Varyans analizi sonucu farklılaşmanın kaynağını belirlemek amacıyla Scheffe testi kullanılmıştır. Varyansların homojenliği için uygulanan Levene testi sonucunda, anlamlı farklılığın belirlendiği durumlarda Kuruskal Wallis H testi uygulanmıştır. İkili grup karşılaştırması ise Mann Whitney U testi ile yapılmıştır. Yalnızlık ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişki Pearson Momentler Korelasyon katsayısı ile analiz edilmiştir. Mükemmeliyetçilik düzeylerinin yalnızlık düzeylerini ne derece yordadığını belirlemek amacıyla hiyerarşik regresyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen istatistiksel bulguların anlamlılığı .05 ve daha hassas düzeyde sınanmıştır. İstatistiksel analizler bilgisayar ortamında SPSS 15 programıyla yapılmıştır.Araştırma bulguları, ergenler için yalnızlık ve mükemmeliyetçiliğin alt boyutlarından hatalara aşırı ilgi, davranışlardan şüphe, kişisel standartlar, ailesel beklentiler, ailesel eleştiriler, düzen açısından cinsiyet; yalnızlık ve ailesel beklentiler, ailesel eleştiriler açısından sınıf düzeyleri; yalnızlık, hatalara aşırı ilgi, davranışlardan şüphe, ailesel beklentiler, ailesel eleştiriler, düzen açısından ebeveyn tutumları; yalnızlık ve düzen açısından sosyo ekonomik düzey; yalnızlık, hatalara aşırı ilgi, davranışlardan şüphe, kişisel standartlar, ailesel beklentiler, ailesel eleştiriler ve düzen açısından okul türleri arasında anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Yalnızlık ile hatalara aşırı ilgi ve ailesel eleştiriler arasında düşük düzeyde; yalnızlık ile davranışlardan şüphe ve ailesel beklentiler arasında orta düzeyde ve pozitif ilişkiler saptanırken yalnızlık ile düzen arasında düşük düzeyde ve negatif ilişki saptanmıştır. Mükemmeliyetçiliğin, yalnızlığı düşük derecede yordadığı ve yalnızlığı en çok yordayan alt boyutun ailesel eleştiriler olduğu tespit edilmiştir.Araştırmanın sonuçları, alan yazındaki bulgular dikkate alınarak yalnızlık ve mükemmeliyetçilik kapsamında, başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Ergenlik, Yalnızlık, Ergen Yalnızlığı, Mükemmeliyetçilik, Lise Öğrencileri. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the relationships between loneliness and perfectionism levels of adolescents. Gender, grade, socio economic status, parenting styles and school type were also searched in this context.In this study, the descriptive search model was adopted. The sample set of the research was taken in 2009-2010 educational year from the high schools in Tokat by the simple random set sampling method according to its aim. The participants were 1296 students (605 girls; 691 boys) who participated in the study voluntarily.In this research, the data was gotten from ?Personal Information Form?, ?UCLA Loneliness Scale? developed by Russell, Peplau and Ferguson (1978) and than reorganized by Russell, Peplau and Cutrona (1980), ?Frost Multidimensional Perfectionism Scale? developed by Frost, Marten, Lahart and Rosenblate (1990).The differentiation of loneliness and perfectionism of adolescents in relation with their gender was analyzed with Independent Samples T- test. The differentiation of loneliness and perfectionism of adolescents in relation with their perceived sosco economic status, grade, parenting styles and School type were tested with one way ANOVA. Scheffe test was used in order to indicate, the source of differentiation as a result of variance analysis. At the result of the Levene test which was carried out for the homogeny of variances, in the cases in which meaningful differentiation exist, Kuruskal Wallis H test was carried out. In order to compare two groups, Mann Whitney U test was used. The relationship between loneliness and perfectionism was analysed with Pearson Moments Corelation Coefficient. In order to indicate, whether the levels of perfectionism predict the loneliness level or not, hierarchical regression analyze method was used. Statistical analysis were tested at ?=.05 significance level. Statistical analyses were carried out with SPSS. 15 program in a computerized environment.The findings of research showed that for adolescents there are meaningful differentation between loneliness and concern over mistakes, doubt about action, personal standarts, parental expectations, parental criticisms, organization which are subdimension of perfectionism from the expect of gender; loneliness and parental expectations, parental criticisms from the expect of grade; loneliness, concern over mistakes, doubt about action, parental expectations, parental criticisms, organization from the expect of parenting styles; loneliness and organization from the expect of sosco economic status; loneliness, concern over mistakes, doubt about action, personal standarts, parental expectations, parental criticisms and organization from the expect of school type. It was showed that there are low level relationships between loneliness and concern over mistakes, parental criticisms and there are medium and positive level relationships loneliness and doubt about action, parental expections and there are low level and negative relationships loneliness and organization. It was found that perfectionism predict loneliness in a low degree and the most predictive subdimension is parental criticisms.The results are discussed in the light of previous findings and in the context of loneliness and perfectionism, conducting future research for implications as well.Key Words: Adolescence, Loneliness, Adolescent Loneliness, Perfectionism, High School Students | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ergenlerde yalnızlığın yordayıcısı olarak mükemmeliyetçilik | |
dc.title.alternative | Perfectionism as predictor of loneliness among adolescents | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Loneliness | |
dc.subject.ytm | Tokat | |
dc.subject.ytm | Personal inquiry form | |
dc.subject.ytm | Perfectionism | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.identifier.yokid | 393872 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 278518 | |
dc.description.pages | 170 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı | |