Show simple item record

dc.contributor.advisorFırat, Aytekin
dc.contributor.authorServet, Demet
dc.date.accessioned2020-12-29T13:33:00Z
dc.date.available2020-12-29T13:33:00Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/428429
dc.description.abstractGünümüzde küreselleşmenin sonucunda artan rekabet bir şirket için bilgiyi her anlamda çok önemli kılmıştır. Pazarlama söz konusu olduğunda ise bilginin önemi göz ardı edilemez. Bilgi işletmeler için fırsat ve tehditleri önceden fark etmek için çok gereklidir. Bilgi işletmenin kuruluş aşamasında önemini ortaya koymaktadır. Pazarlama açısından baktığımızda ise bilgi pazarlamanın temelini oluşturmaktadır. Bu nedenle pazarlama bilgi sisteminin kurulması işletmeler için hayati önem taşımaktadır. Bilgi sistematik bir şekilde oluşturularak pazarlamada kullanılmalıdır.İşletmeler gelişen teknolojiyle birlikte hem birçok avantaja hem de birçok dezavantaja sahiptir. İşletmeler dezavantajları avantaja çevirmek için bilgiye sahip olmalı ve bu bilgileri stratejik olarak kullanmayı sağlayan sistemler kurmalıdır.Bu sistemlerden biri de Pazarlama Bilgi Sistemi'dir. Günümüzde pazarlama neredeyse işletmelerin kalbi durumuna gelmiştir. Pazarlamanın iyi çalışması için düzenli işleyen bir sistem kurulmalı ve bu sistemden en iyi şekilde yararlanılmalıdır.Pazarlama Bilgi Sistemi'ni etkili bir şekilde kullanmak için sistemin ne olduğunun öğrenilmesi, nasıl kullanılacağının kavranması ve sistem için gerekli elemanların oluşturulması ve benimsenmesi önem teşkil etmektedir. Düzenli işlemeyen bir pazarlama bilgi sistemi, işletme için daha karmaşık problemlerin ortaya çıkmasına neden olacaktır. Bunu engellemek iyi oluşturulmuş bir sistemin kullanılmasıyla olacaktır.Bu çalışmada Pazarlama Bilgi Sistemi'nin etkinliğini ölçmek için turizm sektörü seçilmiştir. Muğla ilinin Marmaris, Bodrum ve Fethiye ilçelerinde işletme belgesine sahip dört ve beş yıldızlı otel işletmeleri ile görüşülmüştür. Bu görüşmelerin sonucunda Pazarlama Bilgi Sistemi'nin kullanımı konusunda bilgi sahibi olunmuştur.
dc.description.abstractToday globalization as a result of increased competition for the company the information in every sense of the very important to it. Marketing is concerned, the importance of the information can not be ignored. Information for businesses, opportunities, and threats prior to notice that it is very necessary. Knowledge of the business establishment process, reveals the importance of. In terms of marketing, if you look at the information marketing basics. Therefore, marketing, establishment of information system for enterprises is of vital importance. Information in a systematic way by creating marketing should be used.Businesses with developing technology both many advantages, as well as many of the disadvantages. Businesses advantages disadvantages to translate the information, and this information as a strategic enabling you to use the systems.These systems are one of the Marketing Information System. Today, marketing is almost enterprises in the heart of the state has become. Marketing is the best work for the regular functioning of a system should be established and that the system is the best way should be utilized.Marketing Information System is an effective way to use the system, what to learn, how to use, understanding and necessary for the system of elements in the creation and adoption of importance. The regular functioning of a marketing information system, for the enterprise, the more complex the problems caused by the emergence of will. This block has a well-established system to use.In this study, the Marketing Information System to measure the effectiveness of the tourism sector were selected. Mugla province of Marmaris, Bodrum and Fethiye in the districts of business administration certificate of the four and five-star hotel enterprises were interviewed. These talks as a result of the Marketing Information System in the use of the knowledge gained.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titlePazarlama bilgi sistemleri: Otel işletmeleri üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeMarketing information systems: A research on the hotel enterprises
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInformation management
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmInformation systems
dc.subject.ytmOccommodation enterprises
dc.subject.ytmHotels
dc.subject.ytmMarketing system
dc.identifier.yokid452274
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid326086
dc.description.pages153
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess