Resource constrained two-sided assembly line balancing problem
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çift taraflı montaj hatları genellikle otobüs, traktör ve otomobil gibi büyük boyutlu ürünleri üretmek için tasarlanmıştır. Bu tip montaj hatları iki taraftan ( sol ve sağ) da kullanılırlar. Büyük boyutlu ürünler üretildiğinde, bunları üretmek için bazen özellikli bir makineye veya bu makineyi kullanabilecek kalifiye bir personele ihtiyaç duyulabilir. Bu durum da kaynak kısıtlı montaj hattı dengeleme problemini ortaya çıkarmaktadır. Bu yüzden, bu çalışmada kaynak kısıtlarını da dikkate alarak çift taraflı montaj hattı dengeleme problemi için bir matematiksel model sunulmuştur. Sunulan matematiksel model GAMS/CPLEX matematiksel paket programlama ile çözülmüştür. Matematiksel model küçük test problemleri için en iyi sonuç bulabilirken, büyük test problemleri için makul hesaplama süresinde en iyi çözümü verememektedir. Bu nedenle, büyük boyutlu test problemlerini çözmek için COMSOAL tabanlı bir sezgisel sunulmuştur. Önerilen matematiksel model ve sezgisel algoritma literatür de bilinen test problemleri üzerinde incelenmiştir. Two-sided assembly lines are usually designed to produce high volume product like buses, trucks and automobiles. These types of assembly lines are used by both sides (left and right) in parallel. When large-size products are produced, sometimes they need a specific machine or qualified staff for using this machine. This also raises resource constrained assembly line balancing problem. Therefore, in this study mathematical model is presented for two sided assembly line balancing problem by considering generalized resource constraint. The presented mathematical model is solved using GAMS/CPLEX mathematical programming package. The mathematical model can find optimal solution for small?size test problems, but it doesn?t give optimal solution within acceptable computation time for large scale test problems. For this reason, a heuristic approach based on COMSOAL is presented for solving large sized test problems. The validity of the proposed mathematical model and the heuristic algorithm are researched on known test problems.
Collections