Evaluation of air pollution on Duhok city road network
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Dohuk Kentindeki hava kirliliği problemi ele alınmış ve kirliliği etkileyen değişkenler belirlenerek kirliliğin nasıl kontrol edilebileceği incelenmiştir. Çalışmayı gerçekleştirmek için ihtiyaç duyulan veri toplama süreci iki ayrı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, 43 trafik bölgesine ayrılan Dohuk kentine yaşayan toplulukların sosyo-ekonomik yapısına ilişkin veri çalışmasını içermektedir. Veriler bu amaçla hazırlanan özel bir anket formu yardımıyla toplanmıştır. İkinci bölümde, WSAP-D4 gaz analiz cihazı kullanarak hava kirliliği ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Bu ölçümlerde zararlı olduğu bilinen, Karbon-monoksit (CO), Nitrojen-monoksit (NO), Nitrojen-dioksit (NO2), ve Sülfur-dioksit (SO2) yoğunlukları ölçülmüştür. Özel otomobille ve taksi ile yapılan yolculuklar, toplu taşıma ve minibus ile yapılan yolculuklar ve dörtten fazla olan araba sahiplikleri gibi farklı sosyo ekonomik değişkenler modele sokulmamıştır. Ancak bir, iki ve daha fazla olan araba sahiplikleri çözümlemeye katılmıştır. Sosyo ekonomik değişkenlerle, kirlilik değerlerini ilişkilendirmek için adımsal regresyon tekniği kullanılmıştır. Dört farklı gaz yoğunluğunun farklı sosyo-ekonomik değişkenlerle ilişkilendirmek için 20 farklı model üretilmiştir. Bu modellemeler sonucunda toplu taşımanın hava kirliliğini azaltmasına karşın, özel otomobil ve taksi kullanımının, araba sahipliği sayısının, gelir seviyesindeki yükselmenin ve yolculuk sayısının kirliliği arttırdığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca çalışma sonucunda zararlı dört gazın yoğunluğunun en yüksek olduğu öğlen ile geceyarısı arasında standarlarda belirlenen maksimum yoğunlukları geçmediği görülmüştür. In this study, air pollution problem in Dohuk City is discussed in detail in order to evaluate the main factors concerning the problem, and how to control them. Data required implementing this study including two main parts. The first part of the data collected is concerning the socio-economic characteristics of the Dohuk City Society living within a geographical area including 43 traffic analysis zones. Travel data was collected using a special questionnaire form. The second part of the data compile by the author of this study is air pollution measurements using a special instrument called WSAP-D4 Gas Analyzer. Four types of hazardous gases were collected, which are Carbon Monoxide CO, Nitrogen Monoxide NO, Nitrogen Dioxide NO2, and Sulphur Dioxide SO2. Different socio-economic parameters such as, trips by private cars and taxi, trips by public transit and min bus, car-ownership four levels are considered in this study as zero, one car, two cars, and more than two cars owned levels are considered in the analysis. Step-wise Multiple Linear Regression Technique is followed in this study to correlate the socio-economic parameters with air pollution measured data as dependent parameters. Correlation of the four classes of toxic gases with the different social-economic parameters produced twenty step-wise type empirical models. It is concluded that, air pollution concentrations with the different four gases introduced in this study are going to reduce with using public transit as a cheap mode of transport, but increase with using private cars and taxi, car ownership, income level increase, and total trips number. Results for this topic revealed that, all the four gases are going to be less in concentration than average values from mid-day up to mid-night time without passing the maximum recommended levels.
Collections