dc.contributor.advisor | Kaya, Sibel | |
dc.contributor.author | Akaydin, Birsen Berfu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:24:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:24:58Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/425639 | |
dc.description.abstract | Bilimsel gelişmelerin meydana gelmesi ile birlikte, eğitim teknolojilerinde ilerlemeler görülmekte ve eğitimde kullanılan yöntem ve teknikler gittikçe değişmektedir. Bu gelişmeler ışığında, yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarının teknoloji ile desteklenmesi ve öğrencilerin teknolojiyi aktif bir şekilde kullanabilmeleri tavsiye edilmektedir. Günümüzde teknolojik araç ve bilgisayar programlarından faydalanılarak animasyon destekli öğretim yapılabilmekte ve bu tur öğretimin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini inceleyen araştırmaların sayısı artmaktadır. Bu araştırmalar incelendiğinde çoğunlukla; ilkokul ve ortaokulda (4-8) Fen Bilimleri ve Matematik derslerinde, lisede ise Fizik, Kimya ve Biyoloji dersleri ile ilgili araştırmaların sıklığı göze çarpmaktadır. Animasyon destekli öğretimin Türkçe, Tarih, Coğrafya gibi derslere yansımaları fazla incelenmemiş iken, ilkokul Sosyal Bilgiler dersinde ise bu konuyla ilgili araştırma neredeyse bulunmamaktadır.Hayat Bilgisi dersinin devamı niteliğinde olan Sosyal Bilgiler dersi ilk kez 4. sınıfta verilmektedir. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersindeki kavramlar günlük yaşantıda öğrencinin karşısına sürekli olarak çıkmakta ve bu yüzden öğrencilere kavratılması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu araştırmada, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde `Üretimden Tüketime` ünitesinde, animasyonlarla desteklenmiş 5E öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumuna etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde 5E modeli ve animasyona dayalı öğretimin, öğrenci başarısına ve Sosyal Bilgiler dersi tutumlarına etkisini incelemektir. Bulgular doğrultusunda çeşitli öneriler sunulmuştur. Bu araştırmada çalışma grubunu, Kocaeli ili merkez İzmit ilçesinde bulunan bir ilkokulun 4. sınıf öğrencilerinden toplam üç şube olmak üzere 49 öğrenci oluşturmaktadır. Bu sınıflardan ikisi araştırmanın deney grubu, diğeri kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Seçilen ünite boyunca gruplardan birinde 4ne dayalı öğretim; diğerine animasyonla desteklenmiş 5E modeli uygulanmış, kontrol grubu ise programdaki ders kitabını takip etmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Sosyal Bilgiler dersi başarı testi, tutum ölçeği ve animasyon görüş ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada yarı deneysel model kullanılmış, analizler SPSS 18 istatistik paket programı ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda üç grup arasında daha önceden sahip oldukları bilgi düzeyleri açısından anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Her grubun bilgi düzeyleri birbirine yakındır. 5E öğrenme modeli + Animasyon, 5E öğrenme modeli ve kontrol grubunun beş haftalık uygulamadan sonra elde edilen başarı testlerindeki son-test puanları, kendi içlerinde karşılaştırıldığında, ön-test puanlarına kıyasla anlamlı artışlar olduğu fakat bu artışların üç grup arasında karşılaştırıldığında anlamlı bir farklılık meydana getirmediği sonucuna ulaşılmıştır. Her üç grubun ön-test ve son-test tutum puanları karşılaştırıldığında hepsinin puanlarında anlamlı bir artış gözlendiği fakat bu artışın bir gruptan diğerine değişmediği, yani üç grup arasında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Deney gruplarından birine uygulanan animasyon görüş ölçeğine göre öğrenciler animasyonlar için dersi anlamada yardımcı olduğunu, ders işlemenin zevkli olduğunu, animasyonların teşvik edici, bilgi verici, faydalı, öğretici ve yaratıcı olduğunu belirtmişlerdir.Bulgular sonucunda, Sosyal Bilgiler dersi `Üretimden Tüketime` ünitesinde, kontrol grubunda işlenen derslerin en az 5E öğrenme modeli veya animasyonlarla desteklenmiş 5E öğrenme modeli kadar etkili olduğu söylenebilir. Bu konu ile ilgili olarak araştırmacılar başarı ve tutum dışında, öğrencilerin farklı becerilerini değerlendirmeye olanak sağlayan veri toplama araçları kullanabilirler. Araştırmacılar çalışmalarını daha uzun süre zarfında, daha çok çalışma grubuyla gerçekleştirebilirler. Ayrıca animasyona dayalı öğretimin diğer aktif öğretim yöntemleriyle (işbirlikçi, probleme dayalı, projeye dayalı vb.) karşılaştırılarak anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılabilir. Öğretmenlerin kontrolünde kullanılan animasyonlar yerine öğrenci kontrolü kullanılarak öğrencilerin kendi sorumluluğunda kullandıkları animasyon tekniğinin etkileri de incelenebilir.Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacı yaklaşım, animasyon destekli öğretim, 5E öğrenme modeli, Sosyal Bilgiler dersi | |
dc.description.abstract | In conjunction with the scientific developments, progress is seen in teaching technologies and methods and techniques used in teaching are changing increasingly. In the light of these developments, supporting of constructivist approach practices with technology and students being able to actively use technology is being recommended. Animation assisted education is possible by means of technological tools and computer software and the number of studies examining the effects of such education on the achievement of students are increasing. When these studies are examined, it is being noticed that studies about Science and Mathematics in primary and secondary schools (4-8) and Science, Chemistry and Biology in high schools are most frequent. While the projections of animation assisted education are not examined much on Turkish, History and Geography, almost no studies are available on this subject for primary education Social Studies.Social Studies, a follow-up of Life Science, is first provided in 4th grade. The concepts in Life Science and Social Studies are frequently encountered by the students in daily life and therefore they are considerably important to have a good grasp on by the students.The effect of 5E learning model assisted with animations in the `Production to Consumption` unit of Social Studies on the academic achievement and attitude of students of primary education 4th grade was examined in this study. The purpose of the study is to examine the effect of 5E model and animation based education in Social Studies to student achievement and Social Studies attitude. Various suggestions were made in accordance with findings.The study group of this study is 49 students in total of 3 classes from the 4th grade students of a primary school found in İzmit central district of Kocaeli province. Two of these classes are determined as the experimental group of this study and the other class is determined as the control group. During the chosen unit, one of the groups was applied 5E model based education and the other was applied animation assisted 5E model; the control group was applied a program based education method. As data collection tools, Social Studies achievement test, attitude scale and animation opinion scale were used.Quasi-experimental model was used in the study and analyses were made by SPSS 18 statistics program suite. As a result of the analyses made, no significant difference was identified between the three groups that were given learning model and program based education in terms of knowledge levels previously possessed. The knowledge levels of each group is close to each other. When the final test scores of achievement tests obtained after five weeks of application are compared within the three groups given 5E learning model + Animation, 5E learning model and program based education, the result was reached that significant increases being present compared to preliminary test scores but these increases do not form a significant difference when they are compared among three groups. When the preliminary test and final test attitude scores of all three groups were compared, the result was reached that significant increase was observed in scores of each but this increase did not change from one group to another, so no significant difference was present between the three groups. According to the animation opinion scale applied to one of the experimental groups, the students have expressed that animations are helpful in understanding the lesson, learning the lesson is enjoyable and the animations are encouraging, informative, useful, informative and creative.As a result of findings, it can be said that program based education is at least as effective as 5E learning model or animation assisted 5E learning model in the Production to Consumption unit of Social Studies. Regarding this subject, researchers can use data collection tools enabling evaluation of different skills of students other than achievement and attitude. Researchers can perform their studies in a longer period, with more study groups. Also, by comparing animation based education with other active education methods (cooperative, problem based, project based, etc.) whether there is a significant difference can be researched. The effects of animation technique used by the students in their own responsibility can be studied by using student control instead of teacher controlled animations.Key Words: Constructivist approach, animation assisted education, 5E learning model, Social Studies | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde animasyonla desteklenmiş 5E modeli`nin öğrencilerin akademik başarı ve tutumuna etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of animation-supported 5E learning model on 4th grade social studies achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Constructivist teaching method | |
dc.subject.ytm | Animation | |
dc.subject.ytm | 5E Model | |
dc.subject.ytm | Technology based instruction | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.identifier.yokid | 10117189 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 433596 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı | |