Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan Ayazlar, Reyhan
dc.contributor.authorKurt, Gülden
dc.date.accessioned2020-12-29T13:23:41Z
dc.date.available2020-12-29T13:23:41Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-07-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/425156
dc.description.abstractGünümüzde kıyı turizminden kültürel turizm çeşitlerine doğru giderek artan bir turizm algısı oluşmaya başlamıştır. Bu kapsamda gastronomi turizmine olan ilgideki artış, destinasyonların hem yöresel lezzetlere sahip çıkmasına hem de bölgesel ve ulusal boyutta turizm harcamasının artmasına yardımcı olmuştur. Bu çalışmanın amacı, Gaziantep ilini ziyarete gelen ve öncelikli amacı gastronomi turizmi olan turistleri, taksonomi kullanarak gruplandırmaktır. Bu amaç doğrultusunda turistlerin fikir ve algılarından yola çıkarak Q metodu aracılığıyla benzer fikirlere sahip grupların ortaya konması hedeflenmiştir. Çalışma genel hatları ile üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde seyahat motivasyonlarının tanımı, önemi ve seyahat motivasyon kuramları gibi temel bilgiler verilmiş olup bu motivasyon unsurlarına ilişkin önceki çalışmalara değinilmiştir. İkinci bölümde gastronomi turizmi, gastronomi turizmine ilişkin çalışmalar, gastronomi turizminin etkileri ve gastronomi turisti gibi temel konular irdelenmiştir. Üçüncü bölümde ise gastronomi turist taksonomisi açıklanmış ve araştırmaya yönelik bilgilere yer verilmiştir. Araştırma örneklemini oluşturan 38 katılımcıdan elde edilen veriler nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanılmasına imkân sağlayan Q metodolojisi yoluyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bilgilerden yola çıkılarak, müdavim turist, yöresellik arayanlar, özgün turist, yenilik arayanlar` olmak üzere dört farklı gastronomi turisti ortaya konulmuştur. Bunlardan ilki olan müdavim turist, fiyat-performans uyumu arayan, bu uyumu yakaladığında gittiği destinasyonun daimi ziyaretçisi haline gelen turistlerdir. Yöresellik arayanlar, bir destinasyona sadece oraya özgü yiyecek-içecekleri denemek için gidebilecek ve yöresel lezzetler denemeye açık olan turist grubudur. Özgün turist, çıktığı seyahatlerde neler gördüğüne neler yediğinden daha çok önem veren, yenilik arayanlar ise gittiği destinasyonda kesinlikle yeniliğe açık olan, bilmediği lezzetler deneyimlemekten haz alan gastronomi turistleridir. Bu çalışma, gastronomi turist taksonomisi ortaya koyması ve gastronomi değerleri ile ön plana çıkmak isteyen destinasyonlara gastronomi turistlerinin özellikleri hakkında bilgi vermesi açısından önem taşımaktadır.Anahtar Kelimeler: Gastronomi Turizmi, Q Metot, Taksonomi
dc.description.abstractNowadays, an increasing perception of tourism has started to develop from coastal tourism to cultural tourism types. In this context, the increase in the interest in gastronomic tourism has helped the destinations both protect the local flavors and increase the tourism expenditures at the regional and national level. The aim of this study is using taxonomy to group the tourists who visit Gaziantep come here and whose primary purpose is gastronomic tourism. For this purpose, based on the subjective ideas and perceptions of tourists, it is aimed to reveal groups with similar ideas through the Q method. The study consists of three parts in general terms. In the first part, basic information is given such as the definition, importance and travel motivation theories of travel motivations and previous studies on these motivational elements are mentioned. In the second part, basic issues are examined, such as gastronomy tourism, studies on gastronomy tourism, effects of gastronomy tourism and gastronomy tourist. In the third part, tourist taxonomy of gastronomy tourism and informations about this research are examined. The data obtained from 38 participants constituting the research sample was analyzed through the Q methodology, which allows the combination of quantitative and qualitative methods. Based on the information obtained as a result of the study, four different gastronomy tourists have been introduced. The first one is the regular tourist, the ones who are looking for a price-performance rapport and become the permanent visitor of the destination they go to when they achieve this rapport. Local seekers are a group of tourists who can only go to a destination to try local food and beverages, and they are open to trying local dishes. Genuine tourist, paying more attention to what they sees in their travels than what they eats. Novelty seekers are absolutely open to novelty in the destination they go to and they are gastronomic tourists who enjoy to experience flavors which they do not try before. This study have importance in terms of revealing gastronomy tourist taxonomy and giving information about the characteristics of gastronomic tourists to destinations that want to stand out with their gastronomic values.Keywords: Gastronomy Tourism, Q Method, Taxonomy en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.titleGastronomi turizmi turist taksonomisi
dc.title.alternativeTourist taxonomy of gastronomy tourism
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-28
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10334764
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid628474
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess