Değişen iktisadi zihniyet bağlamında girişimcilik: Malatya Yeşilyurt örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Doktora Tezi Değişen İktisadi Zihniyet Bağlamında Girişimcilik: Malatya Yeşilyurt Örneği Süleyman İLHAN Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı « 2002, Sayfa: XI + 317 `Değişen İktisadi Zihniyet Bağlamında Girişimcilik: Malatya Yeşilyurt Örneği` adlı bu çalışma, endüstriyel sektörde üretim faaliyetinde bulunan Yeşilyurtlu girişimcileri, değişen iktisadi zihniyetleri bağlanımda, hem ekonomik süreçteki, hem de genel toplumsal yapı içindeki konumlan itibariyle ele alan uygulamalı bir araştırmadır. Bu çalışmada girişimciler, genel olarak; sosyo-demografik özellikleri, toplumsal ve ekonomik rolleri, toplumsal yapı içindeki genel görünümleri `çalışma`ya atfettikleri anlam, mesleki prestij durumları, çalışma yaşamında dinsel ve sosyo-kültürel değerlerin önemi, iş ahlâkı ve boş zaman etkinlikleri açısından sosyolojik analize tabi tutulmaktadırlar. Bu bağlamda, girişimcilerin; ülkenin ekonomik, sosyal ve siyasal durumuna, çalışmaya ve çalışma dışı toplumsal alana bakış açılan, amaç ve beklentileri de ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu araştırmada, endüstriyel girişimciliği üreten maddi ve kültürel faktörler sosyolojik perspektiften irdelenmekte, zihniyetin, girişimci eylemleri ve dinamik bir süreç olan girişimciliğin niteliği üzerindeki etkileri açıklığa kavuşturulmaya çalışılmaktadır. Söz konusu araştırmaya göre, girişimci eylemleri ve işletmenin örgütsel yapısı, sosyo-kültürel faktörlerden etkilenmektedir. İktisadi zihniyet, girişimcilerin iktisadi süreçteki eylemlerine ve işletmenin örgütsel yapışma yansımakta; girişimciliğin oluşumunda, gelişiminde ve değişiminde etkili olmaktadır. Girişimcilerin meslek seçimi ve iktisadi sürece bakış açılan üzerinde aile mesleğinin rolü bulunmaktadır. Geleneksel aile ve akrabalık çerçevesinde birincil toplumsal ilişki formları da, girişimci eylemlerine ve girişimciliğe yansımaktadır. ANAHTAR KELİMELER: Girişimci, girişimcilik, zihniyet, iktisat zihniyeti, iktisat ahlâkı, meslek, bölgesel kalkınma, sanayileşme, Yeşilyurt. ABSTRACT Ph.D. Thesis The Entrepreneurship in the Context of Changing Economical Mentality: The Case of Malatya, Yeşilyurt Süleyman İLHAN Fırat University Institute of Social Sciences Department of Sociology 2002, Page: XI + 317 This field research titled as `The Entrepreneurship in the Context of Changing Economical Mentality: In Case of Malatya, Yeşilyurt` investigates the entrepreneurs, who produces manufacturing sector in industry, in the context of changing economical mentality both in economical process and in general social structure. In this study, the entrepreneurs are sociologically analysed in terms of their socio-demographic features, social and economical roles, their general appearance in social structure, perceptions on `work`, occupational prestige situations, the importance of religious and socio-cultural values in their life of work, work ethic and activity of leisure. In this context, the perspectives of the entrepreneurs on the economical, social and political situation of the country, about employment and other areas except employment, their aims and expectations have also been investigated. In this study, the material and cultural factors producing industrial entrepreneurship have been investigated in a sociological perspective, and the effects of mentality on entrepreneurs' activities and the qualification of entrepreneurship as a dynamical process have been explored. According to this research, the activities of entrepreneurs and the structure of the firm are being effected by socio-cultural factors. The economical mentality reflects on their activities in economical process and the structure of the firm. Hence, the mentality becomes an important factor in the establishment, development, and change of entrepreneurship. Families' occupation plays an important role on the occupational choice and their perspective on economical process. Furthermore, the primary social relations in the frame of traditional family and kinship also effects on entrepreneurs activities and entrepreneurship. KEY WORDS: Entrepreneur, entrepreneurship, mentality, economical mentality, economical ethic, occupation, regional development, industrialization, Yeşilyurt.
Collections