Design of adjustable airfoil to delay stall
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, akış ayrılmasını azaltmak için alternatif bir yöntem geliştirilmiştir. Literatürde akış ayrılması ve geçiş noktasının üfleme ve emiş gibi farklı mekanizmalarla kontrol edilmesi oldukça kapsamlı bir şekilde araştırılmıştır. Bu çalışmada yeni bir konsept araştırılmıştır: Kanat şekli farklı koşullarda (örneğin hız, hucüm açısı) dinamik olarak değiştirilebilmektedir ve bazen bu tasarımlarla alışılmışın dışında şekiller elde edilebilir ve bu tasarımların bir sonucu olarak, uçak tırmanırken veya inerken bu farklı tasarım kanat modelleri kullanılabilir. Bu yeni özellik herhangi bir hücum açısında veya hızda yüksek verime katkıda bulunur. Bu verimi ispatlamak için mevcut kanat modelleri (NACA 4412 ve NACA 63-215) değiştirilerek farklı hucüm açılarında karşılaştırmalar yapıldı. Bu çalışmada, iki kanat tipinin (NACA 4412 ve NACA 63-215) x / c oranının değiştirilerek elde edilen yeni kanat profillerinin aerodinamik özellikleri araştırılmıştır. Operasyonun sonunda stall durumunun, kanatlardaki maksimum kaldırma kuvvetindeki artıştan dolayı yaklaşık 2 ila 4 derece arasında geciktirilebildiği görülmüştür. In this study an alternative method is developed to reduce flow separation. Control of flow separation and transition point by means of different mechanisms such as using leading edge devices, blowing, and suction have been quite extensively researched in the literature. In this study, a new concept is investigated: Airfoil shape can be changed dynamically at different conditions (such as speed, angle of attack) also unusual airfoil design constraints can sometimes arise leading to some unconventional shapes and as a result of these desings different airfoil models can be used when the aircraft is climbing or descending. This property contribute high efficiency at any angle of attack or speed. To prove this efficiency the existing wing models (NACA 4412 and NACA 63-215) were changed to make comparisons at different angles of attack. In this study, the aerodynamic characteristics of the new wing profiles obtained by changing the x / c ratio of the two wing types (NACA 4412 and NACA 63-215) were investigated. It has been observed that the stall condition can be delayed between about 2 and 4 degrees due to the increase in maximum lift force in the wings at the end of the operation.
Collections