Show simple item record

dc.contributor.advisorKablan, Zeynel
dc.contributor.authorDemirbaş, Bahar
dc.date.accessioned2020-12-29T13:21:48Z
dc.date.available2020-12-29T13:21:48Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-03-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/424462
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, içerik temelli öğretim yaklaşımına dayalı olarak geliştirilen okuma stratejileri eğitiminin öğrencilerin okuma stratejilerini kullanma düzeyine etkisini belirlemek ve uygulamaya katılan öğrencilerin eğitim hakkındaki görüşlerini almaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2016-2017 öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi Hazırlık sınıflarında İngilizce eğitimi alan 11 İktisat bölümü öğrencisinden oluşmaktadır. Grubun oluşturulması sürecinde, her bir öğrenci ile sesli düşünme protokolleri gerçekleştirilmiş, öğrencilerin verilen İngilizce metni okurken hangi okuma stratejilerini kullandıkları gözlemlenmiştir. Oluşturulan gruba 1. sınıf zorunlu İngilizce kapsamında bulunan ders materyalleri ve otantik kaynaklardan uyarlanarak oluşturulan metinler kullanılarak 4 ders süren bir okuma stratejileri eğitimi verilmiştir. Verilen eğitimin ardından her bir öğrenci ile tekrar sesli düşünme protokolleri yürütülerek strateji kullanımları gözlemlenmiş ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile eğitim hakkındaki görüşleri alınmıştır. Veriler nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir.Sonuçlar içerik temelli öğretim tasarımı ile verilen eğitimin öğrencilerin strateji kullanımına olumlu etkisi olduğunu göstermiştir. Kullanımında en fazla fark oluşan strateji metindeki önemli bilgilerin altını çizme olmuştur. Ayrıca öğrencilerin tasarımla ilgili görüşlerinin olumlu olduğu ve benzer eğitimlere hazırlık programlarında yer verilmesi gerektiğini ifade ettikleri görülmüştür. Anahtar Kelimeler: İçerik Temelli Öğretim, Okuma Stratejileri Eğitimi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine the effects of the reading strategies instruction based on content based instruction on students' level of reading strategy use and to find out students opinions about the instruction. The study was designed as an action research.The study group consists of 11 students of Kocaeli University, Department of Economics who study English at Preparatory School in 2016-2017 academic year. While forming the study group, each student was observed on which reading strategies they used while reading an English text during a think-aloud protocol. The study group was given a reading strategy instruction that lasted 4 courses using texts adapted from 1st grade compulsory English course materials and authentic internet sources. After the instruction, think-aloud protocols were conducted with each student for a second time and their strategy use was observed again. Besides, semi-structured interviews were conducted with each student to find out their opinions about the instruction. The data was analyzed using content analysis.The results indicated that the reading strategies instruction based on the content-based instructional design had positive effects on students' use of reading strategies. The strategy whose use increased most has been ''underlying important information in the text''. In addition, it has been determined that students in the study group had positive opinions about the instructional design. They stated that similar reading strategy instructions should take place in English Preparatory programs. Anahtar Kelimeler: Content-Based Instruction, Reading Strategies Instructionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİçerik temelli öğretime dayalı okuma stratejileri eğitiminin öğrencilerin okuma stratejileri kullanımına etkisi ve eğitim hakkında öğrenci görüşleri
dc.title.alternativeThe effects of content-based reading strategies instruction on students' use of reading strategies and students' opinions about the instruction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-03-18
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMetacognitive reading strategies
dc.subject.ytmReading strategies
dc.subject.ytmContent instruction
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmPreparatory classes
dc.subject.ytmEnglish
dc.identifier.yokid10195832
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKOCAELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid505514
dc.description.pages192
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess