İlköğretim okullarında yönetici-öğretmen iletişiminin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET Yüksek Lisans Tezi İlköğretim Okullarında Yönetici - Öğretmen İletişiminin Karşılaştırılması Cengiz BATMAZ Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Aralık- 2004, Sayfa: Tahmini. 130 Bu araştırmanın temel amacı, İlköğretim Okullarındaki yönetici öğretmen iletişiminin karşılaştırılması amacıyla öğretmen ve yönetici görüşlerini belirlemektir. Araştırma, Elazığ ilinde bulunan beş eğitim bölgesinden seçilen 20 devlet ilköğretim okulunda görev yapan 299 öğretmen ve 97 yönetici üzerinde çalışma yapılmıştır. Uygulanan anket sonucunda-, öğretmenlerin, yöneticileri yöneticilerinde kendilerine ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafından hazırlanan 52 maddelik 5'li derecelendirme anketi, öğretmen ve yöneticilere uygulanmıştır. Veriler bilgisayar ortamında ve SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Varyans analizi ve t testinde güven aralığı P<0.05 kabul edilmiş farklılık belirlenmesi halinde dikkate alınmıştır. Cinsiyet, hizmet yılı, mezun oldukları eğitim kurumu, branşı, yönetim deneyimi ve yönetim kademesi değişkenlerine bağlı kalınarak elde edilen araştırma sonuçlan şunlardır: 1. İlköğretim okulu, öğretmenlerin yöneticilerinin iletişimi başlatma, beden dilini kullanma, iletişim sürecine uygun davranma ve iletişim süreci ile birlikte diğer iletişim süreçlerini kullanma becerisi başlıklı bölümlerle ilgili araştırma sonuçlan, genel olarak; öğretmenlerin yöneticileri ile yeteli düzeyde bir iletişim meydana getirdiklerini ortaya çıkarmıştır. Ancak öğretmenler yöneticilerinin beden dilini kullanma becerisi yetilerini, hizmet yılına ve mezun oldukları eğitim kurumurv 2. İlköğretim okul yöneticilerinin kendilerinin; iletişimi başlatma, beden dilini kollanma, iletişim sürecine uygun davranma ve iletişim süreci ile birlikte diğer iletişim süreçlerini kullanma becerisi başlıklı bölümlerden çıkan sonuçlara göre yönetici görüşleri arasında farklılık çıkmamakla beraber kendilerini iletişimin kriterlerini kullanma açısından yeterli bulmuşlardır. 3. Araştırmanın öğretmen, yönetici görüşlerini karşılaştırdığımız bölüme göre; iletişimi başlatma, beden dilini kullanma, iletişim sürecine uygun davranma ve iletişim süreci ile birlikte diğer iletişim süreçlerim kullanma becerisi başlıklı bölümler arasında öğretmen ve yönetici görüşlerinin aralarında farklılık bulunmuştur, öğrenilenler yöneticilerini araştırma konusu iletişimin kriterleri bakımından yeterli görmezken; yöneticiler kendilerini bu anlamda üst düzeyde yeterli bulmuştur. Sonuç olarak iletişimin kriterlerinin eğitim kurumlarında tam anlamıyla uygulanmadığı ve iletişim sorunları olduğu anlaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: İletişim, İletişim Süreci, Örgütsel İletişim, İletişim Engelleri SUMMARY Master Thesis The Comparison of the Communication between the Teachers and Administrators Cengiz BATMAZ Firat University The Institute of Social Sciences The Main Branch of Educational Sciences December 2004, Page: Approx. 130 The aim of this study is to determine the communicational level which occurred between the teachers and administrators in the elementary schools. This research is conducted in the 20 elementary schools in Elazığ. 299 teachers and 97 administrators were participated at mis research. The survey developed by the researcher has been applied to all of the participants. All of the data analyzed with SPSS program by used of descriptive statistics, independent samples t-test, one-way ANOVA. Significance level accepted as.05 for independent samples t-test and one-way ANOVA. The results of the research indicated mat: 1. The teachers communicated with their administrators effectively. But the communicational level of administrators is much more affected from their experiences and further education. 2. The administrators agreed mat they fully realized communicational criteria which are the main subject of the research. 3. The teachers declined that the administrators didn't realized communicational criteria which are the main subject of the research. It can be said that mere were great differences between the opinions of the teachers and administrators for all of tile cases of the research. Keywords: Communication, Communication process, Organisational communication, Communication barriers.
Collections