Fen bilgisi dersinde laboratuar yöntemiyle öğretimin öğrenci başarısına, hatırda tutma düzeyine ve duyuşsal özellikler üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrencilerin bire bir derste aktif oldukları; bilimsel bilgiyi elde etme yollarınıkullandıkları; ilke, kanun ve yasaların görsel olarak doğruluğunun kanıtlandığı veöğrencilere bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda gelişme olanağı sağlayanyöntemlerden birisi lâboratuvar yöntemidir.Bu araştırmanın amacı; lköğretim 6. sınıf Fen Bilgisi Dersinde yer alan?Bitkilerin Hücre, Doku ve Organdan Oluşan Düzenli Yapısı? konusunun laboratuaryöntemi ile öğretiminin etkilerini; öğrenci başarısı, hatırda tutma düzeyi ve duyuşsalözellikler üzerine etkisini belirlemektir. Araştırmaya Muğla li'nde öğrenim gören107, 6. sınıf öğrencisi katılmıştır. Kontrol grubunda bulunan 50 öğrenciye gelenekselöğretimle, deney grubunda bulunan 51 öğrenciye ise hazırlanan deneyler kullanılarakders işlenmiştir. Her iki grupta yer alan öğrencilere ders anlatımından önce bitkilerinhücre, doku ve organdan oluşan düzenli yapısı konusu ile ilgili 25 sorudan oluşanbaşarıyı ölçme testi ön test olarak uygulanmıştır. Ders işlenişi sonunda ise başarıyı vehatırda tutma durumlarını ölçmek için yine aynı test her iki gruba son test ve hatırdatutma testi olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin duyuşsal özelliklerindeki değişmeleritespit edebilmek için ders işlenişi bittikten sonra öğrencilere komposizyonyazdırılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 11.0 programında analizedilmiştir. Analiz sonucunda laboratuar yöntemiyle öğretimin yapıldığı deney grubuile geleneksel öğretimin yapıldığı kontrol grubunun başarı durumları arasındaanlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (P<0,05). Laboratuar yöntemi kullanılarakgerçekleştirilen öğretim sonucunda deney grubu ile geleneksel öğretimin yapıldığıkontrol grubu arasında hatırda tutma düzeyleri arasında deney grubu lehine anlamlıbir farklılaşma tespit edilmiştir (P<0,05). Deney ve kontrol gruplarındakiöğrencilerin duyuşsal özelliklerindeki gelişmeler içerik analizi yapılarakincelendiğinde arkadaş ilişkileri, destekli öğrenme, derste doyuma ulaşma, etkiliöğrenme ve başka yöntemlere tercih etme boyutlarında deney grubu lehinefarklılaşmalar tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler :Laboratuar Yöntemi, Fen Öğretimi, Bitkilerin Hücre, Doku veOrgandan Oluşan Düzenli Yapısı. Laboratory is one of the methods in which students are active in class, usingways to gain scientific knowledge, and in which principles and laws of science areproofed by vision, and provide developing opportunities to students for cognitive,affective and psychomotor domains.The aim of this study is to determine the students? success, recalling level andaffective characteristics on the subject of ?The Organized Structures of Plants, Cells,Tissues and Organs? is taught with the laboratory method in the 6th grade scienceeducation programme at the primary school. Totally 107 students who wereattending to 6th grade in Mugla have been taken as a sample in this study. 50students in control group were taught by traditional instruction method whileexperiment group were taught by using prepared experiments. A twenty five-itemtest about ?The Organized Structures of Plants, Cells, Tissues and Organs? wasapplied as a pre-test to both groups. At the end of the lesson, the test was applied as apost-test and recall test to both groups for evaluating the students? success andrecalling level. In order to determine the difference on students? affectivecharacteristics, students wrote compositions. The data were analyzed in SPSS 11.0computer programme. The results showed that there is a significant difference onstudents? achievement between the control group with traditional instruction methodand experiment group with laboratory method. In addition, there is a significantdifference on recalling level between the control group with traditional instructionmethod and experiment group with laboratory method. The data of affectivecharacteristics were analyzed by content analysis method for both control group andexperiment group. The results showed that the experiment group was significantlydifferent from control group on friendships, supported learning, satisfaction inlessons, effective learning, preferring the teaching method.: Laboratory Method, Science Teaching, The OrganizedKey WordsStructures of Plants, Cells, Tissues and Organs
Collections