Çoklu zeka kuramına göre hazırlanmış ses ve ışık ünitesinin öğrenci başarısına, hatırlama düzeylerine, fen bilgisine karşı tutumlarına ve öğretmen ve öğrenci görüşlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, lköğretim beşinci sınıf fen bilgisi dersinde yer alan Ses ve Işıkünitesinin çoklu zekâ kuramı ile öğretiminin öğrenci başarısına, hatırda tutmadüzeyine ve öğrencilerin fen bilgisine karşı tutumları ile öğretmen ve öğrencileringörüşlerine etkileri araştırılmıştır.Araştırma 2004-2005 Eğitim Öğretim yılında, Muğla ili Köyceğiz ilçesi AtatürkPansiyonlu lköğretim Okulunun 5/A ve 5/B sınıfında okuyan toplam 60 öğrenciüzerinde yapılmıştır. Gruplar kolaylık ilkesine göre deney ve kontrol grubu şeklindeatanmıştır. Deney grubunda çoklu zekâ kuramı etkinlikleriyle destekli öğretimyapılırken, kontrol grubunda düz anlatım yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada nitelve nicel veriler deneysel yöntemle kullanılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrolgruplu model kullanılmıştır. Bilgi toplama aracı olarak erişi testi, tutum ve algılamaanketi, çoklu zekâ alanları gözlem formu ve yarı yapılandırılmış mülakat formukullanılmıştır. Çoklu zekâ alanları gözlem formu öğrencilerin baskın olduğu çokluzekâ alanlarını belirlemek amacıyla çalışmanın başında ve sonunda sadece deneygrubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Çalışmanın başında her iki gruptakiöğrencilere ön test olarak; erişi testi, tutum ve algılama anketi uygulanmıştır. Dahasonra 4 hafta boyunca deney grubuna çoklu zekâ kuramı destekli öğretim, kontrolgrubuna ise düz anlatım yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın hemen bitimindemeydana gelen değişiklikleri analiz edebilmek için her iki gruba da son erişi testi,tutum ve algılama anketi uygulanmıştır. Çalışmanın bitiminden sekiz hafta sonradahatırda tutma düzeylerini ölçmek amacıyla her iki gruba da erişi testi tekraruygulanmıştır. Elde edilen nicel verileri desteklemek amacıyla çoklu zekâ kuramıdestekli öğretim yapılan deney grubundaki öğrencilerle ve sınıf öğretmeniylemülakat yapılmıştır. Çalışmanın bitiminden sekiz hafta sonra da öğrencilerinedindikleri bilgilerin kalıcılığını ölçmek amacıyla her iki gruba da kalıcılık testiuygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 11 istatistik paket programıkullanılmıştır. Veriler karşılaştırmalı t testi ile analiz edilmiştir. Öğrenci ve öğretmenmülakatından elde edilen nitel verilerin çözümünde içerik analizi ve betimleyiciçözümleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, çoklu zekâ kuramı desteklietkinliklerin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin erişi testi düzeyleri, hatırdatutma düzeyleri, fen bilgisi dersine karşı geliştirdikleri tutum düzeyleri, düz anlatımuygulanan kontrol grubu öğrencilerininkine göre yüksek bulunmuştur. Deney grubuöğrencilerinin çoklu zekâ alanlarından doğacı zekâ, görsel zekâ ve bedenselzekâlarının gelişmiş, müzik ve dil zekâlarının az gelişmiş düzeyde olduğugörülmüştür. Öğrenci ve öğretmen görüşleri incelendiğinde, öğrencilerin hepsi çokluzekâ kuramı ile ders işlemek istediklerini, sınıf öğretmeni de daha önce yaptıklarıuygulamalarında bu yönde olduğunu ancak kendi zekâ alanının öğrencileri bu kadaretkilediğini fark etmediğini belirtmiştir.Anahtar Kelimeler: Çoklu Zekâ Kuramı, Fen Öğretimi, Ses Ve Işık Ünitesi In this study, the effect of use of multiple intelligence theory to the studentsuccess, level of retaining, the attitudes towards science and also teachers? andpupils? opinions while teaching sound and light unit which is included in 5th gradescience lesson was investigated.The research was made in 2004-2005 academic year totally on 60 pupilsattending 5-A and 5-B classes in Atatürk Boarding Primary School. The experimentand control groups were chosen by random. While in the experiment group teachingprocess was supported by multiple intelligence theory activities, in control group,straight exposition method was applied. In the research, qualitative and quantitativedata was used in an experimental way. Also in the research pretest-posttest withcontrol group model was used. As the way of collecting data, achievement test,attitude and perception poll, multiple intelligence fields observation forms and semi-structured interview forms were used. Multiple intelligence fields observation formwas applied at the beginning and at the end of the research only on the students inexperiment group to identify the multiple intelligence fields on which pupils aredominant.At the beginning of the study achievement test with attitude andperception tests were applied to both of the groups as pretest. Then, during thefollowing 4 weeks in the experimental group teaching process was supported by themultiple intelligence theory activities but in the control group straight expositionmethod was used. In order to analyze the changes at the end of the study,achievement test and attitude and perception tests were applied to both of the groups.After 8 weeks from the end of the achievement test was applied again in order toevaluate maintenance levels of their achieved knowledge. For supporting quantitativedata, an interview with students and their teacher in experiment group where multipleintelligence theory supported education was performed. And after 8 weeks from theend of the study a test of permanency was applied to measure the permanency of thethings that they have learnt. For the analysis of quantitative data, SPSS 11 programwas used. The data was analyzed by comparing t-test. For the evaluation ofqualitative data which is collected from student and teacher interviews a contentanalysis and descriptional analysis technique were used.As the result of the study, itis found that achievement test levels, retaining levels, attitude levels towards sciencelesson of students in experiment group where multiple intelligence theory supportedteaching activities were applied, are higher than those of the students in controlgroup where straight exposition method was used. Also it is observed that from themultiple intelligence fields, naturalist intelligence, visual intelligence and physicalintelligence of the students are highly developed, while musical ans verbalintelligence of students are less developed. When student and teacher opinions wereinvestigated, all of the students stated that they want to have lessons in whichmultiple intelligence theory was applied and the teacher stated that the previousapplications had been in the same direction but he/she had not realized that his/herintelligence field would affect the students so much.Key Words : Multiple ntelligence Theory, Science Teaching, Effect Of SoundAnd Lıght Unıt
Collections