İslam Fıkhında hükmü bildirilmeyen alan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, beşerû hukuk sistemlerindeki, hukukun tatbiki sırasında karşılaşılan?kanun boşluğu? probleminin İslam Fıkhında mevcudiyetinin araştırılması üzerineyapılan bir çalışmadır.İslam Fıkhında ?meskûtun anh? denilen nassların sustuğu bir alanın mevcûdiyetive bu alanın ibâha ve içtihat alanı olduğu çoğunlukla kabul edilmiştir. Bununla beraber,bu alanın beşerû hukuktaki kanun boşluğuyla tam olarak örtüştüğünü söylemek doğrudeğildir. Çünkü doktrinal anlamda her şeyi bilen bir iradenin tezahürü olan İslamHukukuyla, insan iradesinin ürünü olan beşerû hukuk mahiyet itibariyle farklıdır. İkifarklı şey arasında tam bir mukayese yapmak pek sağlıklı olmayacaktır.Hadis-i şerifin ifadesiyle, İslam'da helaller bellidir, haramlar da bellidir. İkisiarasında kalan şüpheli şeylerin hükmünü ise içtihada salahiyetli olan müçtehitler tespitederler. Helale yakın ise helal, harama yakın ise haram hükmünü verirler. Her iki tarafada bir yakınlık hissedilmiyorsa ondan kaçınılması daha iyidir şeklinde problemi açıklığakavuşturmuşlardır.Anahtar Kelimeler: İslam Fıkhı, beşerû hukuk, kanun boşluğu, meskûtun anh,ibaha, içtihat. This thesis is a study of human law system during the application of law whenconfronted with the missing of law in Islamic jurisprudence system.In Islamic jurisprudence system the ?maskut anh? is accepted by majority as aninterpretation and legal area in the Kuranic texts and Sunna. To gather with this, it is nottrue to say that this field is suited with the human law system completely. Because theIslamic jurisprudence which knows every thing in doctrinal meaning is different fromthe human law which is law of the human volition, it will not be a good thing tocompare two different things with each other.It is written in the ?hadish like thit? the lawful things are obvious in Islam and soare the illicit. The judgment of the things between them is determined by the experts ofthe subject. Those which are nearly illicit are called illegitimate. If they are far fromboth sides, it is better to keep far from them and the problem should be cleared.Key words: Islamic jurisprudence, Human law, emptiness of law, maskut anh,Ibaha (permissibility), interpretation.
Collections