Okul yöneticilerinin bilgi yönetimini etkili kullanabilme becerileri (Elazığ İli örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi toplumlarında bireyler kendilerini yenileyen ve geliştiren, organizasyonlarise bilgiyi temel alan yönetim, sistem ve tekniklerini kullanmak durumundakalacaklardır. Bilginin artışı, bilgi iletişimi, teknolojik değişim ve gelişmeler eğitimkurumlarının da gelişim ve değişimine sebep olmuştur. Bilginin kaynağı olan okullarkendini sürekli yenileyebilmeli, bilgi ve teknolojiyi öğrencilere aktarabilmelidir. Bunusağlayacak olan öğretmen ve yöneticilerin kendilerini bilgi yönetimi ve uygulamaaşamalarını gerçekleştirecek şekilde yetiştirmeleri gerekmektedir.Bu araştırma, ilköğretim ve orta öğretim okullarında görev yapan okulyöneticilerinin bilgi yönetimini etkili kullanabilme becerilerini belirlemeyiamaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Elazığ ili merkez ilköğretim ve orta öğretimokullarında görev yapan 145 yönetici, 764 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanınamacına uygun olarak likert türünde bir anket geliştirilmiştir. Bilgi yönetimi önderlik vekendini gerçekleştirme, teknoloji kullanımı, öğrenme kültürü, süreçlere katılım vesüreçleri değerlendirme alt boyutlarında incelenmiştir. Araştırmanın sonunda ulaşılansonuçların bazıları şunlardır:- Yöneticilerin bilgi yönetiminin önderlik ve kendini gerçekleştirme, teknolojikullanımı, öğrenme kültürü, bilgi yönetimi süreçlerine katılım ve bilgi yönetimisüreçlerini değerlendirme boyutlarına yönelik becerilerine ilişkin öğretmen ve yöneticigörüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Yöneticiler bilgi yönetiminin tümboyutlarını gerçekleştirecek becerilere sahip olduklarını düşündüklerini belirtirkenöğretmenler yöneticilerinin bu becerilere yeteri kadar sahip olmadıklarınıdüşündüklerini belirtmişlerdir.- Yöneticilerin bilgi yönetiminde önderlik ve kendini gerçekleştirme becerisineilişkin yöneticilerin görüşlerinin cinsiyet, son eğitim durumları, branşları, kademe,hizmet yılı, yöneticilik kademesi ve yöneticilik sınavı değişkenine göre anlamlı farklılıkbulunmamıştır.- Öğretmenlerin, yöneticilerinin bilgi yönetiminde teknoloji kullanımı becerisineilişkin görüşleri arasında yöneticilik deneyimi değişkenine göre anlamlı farklılıkbulunmamıştır. Ancak, yöneticilik deneyimi olmayan öğretmenler sıklıkla düzeyinde,yöneticilik deneyimi olan öğretmenler ise arasıra düzeyinde görüş belirtmişlerdir.- Okulda her öğrencinin başarılı olabileceği düşüncesini benimseme görüşü içinkadın ve erkek yöneticiler her zaman seçeneğini işaretlemişlerdir.- Bilginin paylaşımı konusunda sorumluluk sahibi bir yönetici olma görüşünehem devlet okulu yöneticileri hem de özel okul yöneticileri her zaman düzeyindekatıldıklarını belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Bilgi Yönetimi, Bilgi Yönetimi Becerileri, Öğrenen Örgüt,Entelektüel Sermaye. In information societies, individuals will renew and improve themselves, and asfor organizations will use management, system and techniques which are based oninformation. Increase of information, communication of information, technologicalchanges and developments cause the improvement and change of educationalinstitutions. The schools which are the source of information should renew themselvescontinuously, should divert information and technology to the society. In order to dothis, teachers and managers need to improve themselves to make knowledgemanagement and steps of application possible.This source aims to determine effective knowledge management skills ofmanagers who work at primary and secondary schools. Sample constitutes 145managers and 764 teachers who work at primary and secondary schools in Elazig. Apublic servey has been applied as the suitable to the aims of search. Knowledgemanagement has been searched under the titles of using technology, learning culturejoining into process and evaluating the process, leadership and self-realization.Some of the results obtained from search:- There are significant differences about the leadership and self-realization, usingtechnology, learning culture, joining into the knowledge management process andevaluating the knowledge management process among the teachers? and managers?ideas.- About the leadership on knowledge management and skills of self-realization,significant no differences have been found according to the gender, last educationalsituation, branches, management stages, management experiences, service year amongthe managers? ideas.- Among the teachers? ideas about the managers? skills of using technology forknowledge management, no significant differences have been found according to themanagement experience. But teachers who don?t have management experience havemarked the choice ?often? teachers who have management experience have marked the?all the time?.- For the idea that all the students can be successful, female and male managersmark the choice ?all the time?.- For the idea that a manager should be responsible about sharing the knowledge, bothgovernment school managers and private school managers has marked the choice ?allthe time?.Key Words: The Knowledge Management, The Skills of The KnowledgeManagement, The Learning Organizations, Intellectual Capital.
Collections