Köy enstitüleri ve fen eğitimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Köy Enstitüleri ve Köy Enstitülerindeki fen eğitiminin incelenmesi, Cumhuriyetten sonraki eğitim sistemimizle ilgili bilgi edinmek ve eğitimdeki gelişimi görmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma; yazılı kaynaklara, bilimsel yapıtlara ve uzman düşüncelerine dayandırıldığı için kuramsal betimlemeye dayalı nitel araştırmadır.Cumhuriyetin kuruluş dönemimde, eğitime büyük önem verildiği bilinmektedir. Savaştan çıkmış, yoksul, maddi manevi anlamda birçok ihtiyacı olan bir devlet için eğitim çok önemliydi. Çünkü eğitim ne kadar kaliteli olursa yetişecek nesiller de o kadar iyi olacak ve ülkenin geleceği en çok bundan olumlu etkilenecekti. Çağın ve toplumun ihtiyaç ve beklentileri dikkate alınarak, eğitim sistemimizin her kademesi için öğretmen yetiştirmek amacıyla yeni öğretmen okullarının açıldığı, farklı öğretmen yetiştirme modellerinin geliştirilmiştir. İlköğretmen okullarından, Köy Enstitüleri'ne, Eğitim Enstitüleri'nden, Eğitim Fakülteleri'ne uzanan bir süreç içerisinde, ülkemizde çeşitli öğretmen yetiştirme modelleri denenmiştir. Köy enstitüleri, Cumhuriyetin kurulmasıyla birlikte ülkenin eğitim sisteminin gelişmesinde büyük yararları olmuş kurumlardır. Köy Enstitüleri hem kuruluş amaçları hem de işleyişi açısından kendine özgü özellikler taşımaktadır. Bu nedenle Türkiye'nin özgün eğitim kurumları olmuşlardır.Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç'un aydınlanma atılım projesi olan Köy Enstitülerinin kurulduğu koşullarda Türkiye demek köy demekti. Kalkınma köyden başlamalıydı. Bu nedenle Halk evleri, Eğitmen Kursları, Köy Bölge Okulları öncelikle kırsal kesimi kapsayacak boyutta hizmete sokuldu. Sonra da Köy Enstitüleri akımı gerçekleştirildi. Projenin özü, ülke tabanını kapsayan titiz bir örgütlenme, halkçı kadroların yönetiminde köy çocuklarına çok yönlü bilgi ve becerileri iş içinde yaparak yaşayarak öğretme, tam donanımlı öğretmen olarak köylerde görevlendirilmelerini içeriyordu. Amaç, tez elden köylünün aydınlanmasını ve kalkınmasını yaşama geçirmekti.Araştırmada, Köy Enstitülerinin kuruluş nedenleri, içinde bulunulan durum, Köy Enstitülerinin eğitim özellikleri ve fen eğitimi, Cumhuriyet dönemindeki öğretmen yetiştiren diğer kurumlar ve günümüz sınıf öğretmeni eğitimi ile karşılaştırılmıştır.Anahtar Kelimeler: Köy Enstitüleri, Fen Eğitimi, Türk Eğitim Sitemi This research is done to examine the Village Instutues and the their science education, to get information about our education system in the Republican Era and to see the deveopment in the education. As it is based on the written sources, scientific studies and thoughts of experts, the reseach is a qualitative one that depends on hypothetical depiction.In the foundation period of the Turkish Republic, it is known that great importance was given to the education. Education was highly significant for a miserable country which had just ended a big war, because the quality of the education would affect the youth that would affect the future of the country. Considering the needs and expectations of both society and the day, differrent teacher traning models were developped and in order to train teachers for every level of our education system, new teacher training schools were opened. In a time period which began from the opening of primary school teacher trainig school to Village Instutues and from Education Instututes to Education Faculties, variety of teacher traning models had been tried in our country. Village Instutues, with the foundation of Republic, were very beneficial in the development of our country?s education system. Village Instutues had original specialiets to them in terms of both foundation and working sytle. Thus, they became unique education associations.In the circumstances of the foundation of Village Instutues which was the enlightment project held by Hasan Ali Yücel, The Minister of National Education, and İsmail Hakkı Tonguç, Executive Manager of Primary Education, Turkey was a rural country and the development should have started from the rural area. Because of that reason, community centers, tutorial training programs and regional village schools started service especialy and primarily in rural areas. Then, the Village Instutues movement began. The essence of the project included an accurate organizing that covered the hole society, teaching versatile knowledge and skils by using Total Physical Response to the village children under the supervision of socialist staff and appointing them to the villages as a qualified teachers. The aim was to put the development and enlightment of village people in practice as immediate as possible.In this research, it was compared and contrasted that the reasons of the foundation of Village Instutues, the current situation, education specialities of Village Instutues and science education, other teacher training programs in Republican Era and recent primary school teacher traning programs.Keywords: Village Instutues, Science Education, Turkish Education System.
Collections