Designing domestic flight network depending aircraft type and hub locations in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hub lokasyonu problemleri ve toplu dağıtım ağı yapıları için geliştirilen modeller, özellikle lojistik ve telekomünikasyon alanlarında yoğun bir ilgi görmekte ve kullanılmaktadır. Temel olarak ağ içerisinde, merkezi bir konumda bulunan tesis ana dağıtım üssü (Hub) olarak hizmet eder. Diğer tesislerden gelen akışlar merkezde toplanır ve gruplanır. Operasyonel ağın bu şekilde merkezileşmesi ve genişlemesi ölçek ekonomilerinin avantajlarından da yararlanılmasını sağlar. Havayolu şirketleri açısından, topla dağıt şeklindeki uçuş ağı, havayolu şirketlerinin kârını arttırmakta ve maliyetlerde önemli tasarruflar sağlamaktadır. Bu çalışmada, hub lokasyonu problemlerine yeni bir boyut kazandırılması amaçlanmıştır. Uçak tipleri özelliklerinin hub lokasyonları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Uçakların performansına ve hava taşımacılığının özelliklerine bağlı olarak beş farklı çok kriterli karar verme metodu kullanılarak uçak seçimi gerçekleştirilmiştir.. Daha sonra çoklu atama p-median hub problemi ve uçuş ayakları ve rotaları için karışık tamsayılı doğrusal modeller geliştirilmiştir. Modeller Lisanslı GAMS 24.1 yazılımı kullanılarak kodlanmış ve çoklu atama p-hub medyan problemini çözmek için CPLEX çözücüsü kullanılmıştır. Modellerde kullanılan kısıtların ve katsayıların hub lokasyon seçimi üzerinde önemli bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, uçuş ağları farklı senaryolar altında tasarlanmıştır. Geliştirilen modellerin, havayolu şirketlerinin farklı yatırım planları için fizibilite niteliğinde olduğu gösterilmiştir. Models developed on Hub location problems and collect-distributive network structures have been used extensively for the last 20 years especially in transportation and telecommunication fields. In this network, a centrally located facility serves as the main distribution base (Hub). Flows from other facilities are collected and grouped in the hub. This centralization and expansion of the operational network bring the advantage of economies of scale. In terms of airline companies, the flight network in the form of a distributor increases the profit of airline companies and provides significant savings in costs. In this study, it is aimed to give a new dimension to hub location problems. The effects of aircraft types characteristics on hub locations were investigated. Aircraft selection progressed by using five different multi criteria decision making methods based on the performances of airplanes and characteristics of air transport. Then mixed integer linear models for multi-assignment p-median hub problem and for flight legs and routes have been developed. Models were coded using GAMS 24.1 licensed software and CPLEX solver was used to solve multi-assignment p-hub median problem. It was concluded that the constraints and parameters used in the models had a significant effect on hub site selection and assignment. In addition, flight networks have been designed under different scenarios. It has been shown that the developed models can be used in the solution of the problem of determining the most suitable aircraft according to the different flight routes of the airline companies.
Collections