Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilim eğitiminde ölçme becerilerinin incelenmesi ve deneysel etkinlikler ile geliştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ölçme; gözlem ve bilimsel araştırmalarda önemli bir yer tutmakla birlikte, günlük yaşantımızda da sürekli kullandığımız işlemler arasında yer almaktadır. Birey ile nesne arasındaki bilgi transferi, ölçme aracı ile gerçekleşmektedir. Ölçmenin doğru bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için ölçme aracının güvenilir olmasının yanında bireysel beceri de gerekmektedir. Ölçmede bireysel beceri, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri kapsamaktadır. Bu beceriler ölçümlerin doğruluğunu direk etkilemektedir.Ölçme becerisi, sorgulama temelli derslerde başarının sağlanabilmesi için gerekli ön koşul becerilerden biri olmasına rağmen, okullarda bu becerinin gelişimine gerekli önemin verilmediği görülmektedir. Bu durumun, öğretmenlerin ölçme becerilerinin yeterli düzeyde olmamasından kaynaklanabileceği düşüncesiyle, mevcut çalışmada, öğretmen adaylarında bazı temel ölçme kavramları (uzunluk, kütle, ağırlık, hacim, sıcaklık, zaman) ve bu kavramların ölçümü ile ilgili farkındalık yaratılması, onların ölçme becerilerinin belirlenmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.Batı Anadolu'daki bir üniversitenin Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü 3. sınıfta öğrenim gören 73 öğretmen adayı ile bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların hem bilişsel hem de psikomotor boyuttaki becerilerinin belirlenebilmesi amacıyla gerçekleştirilen deneysel çalışma ön test, son test ve kalıcılık testlerinden oluşan izleme testinin yanında, ön beceri testi, beceri-gözlem formu ve araştırmacı notlarını da içermektedir. Karma desen modeline uygun çalışmanın verileri, nitel ve nicel analizler içermektedir. İzleme testinin nicel analizinde, ilişkili örneklemler (tekrarlı ölçümler) için tek faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Ön beceri testi, beceri-gözlem formu ve araştırmacı notlarından elde edilen veriler, oluşturulan kodlara göre gruplandırılarak nitel analiz gerçekleştirilmiştir.Pek çok farklı ölçme aracının kullanıldığı çalışma sonucunda, öğretmen adaylarının ölçme konusu ile ilgili yeterli bilişsel ve psikomotor becerilere sahip olmadıkları gözlenmiştir. Öğretim gerçekleştirilmesi ve bu öğretim ile birlikte etkinlik uygulamalarının süreklilik sağlaması durumunda, öğretmen adaylarının ölçme becerilerinde büyük gelişmelerin olduğu belirlenmiştir. Fakat çalışma sonunda, öğretmen adaylarının ölçme becerisine tam anlamıyla sahip olamadıkları, özellikle hata payı ve duyarlılığın belirlenmesinde problem yaşadıkları görülmüştür. Bu nedenle, okullarda uygulanan öğretim programlarında, ölçme konusunun öğretimi süreklilik sağlamalıdır.Uygulamalı fen laboratuvar derslerinde, öğrencilerin ve öğretmen adaylarının gerekli becerilere sahip olmaması öğrenmenin gerçekleşmesini engellemekte ve derslerden elde edilebilecek verimin düşmesine neden olmaktadır. Ölçme becerisinin bilimin önemli bir unsuru olduğu düşünülürse, öğretmen adaylarının bu alanda eksikliklere sahip olması bilimsel bilgilerin temelinin atılmasında ve öğretmenlik mesleğini uygularken öğrencilere beceri aktarımını sağlamada büyük sıkıntılara yol açmaktadır. Bunun önlemesi için öğretmen adaylarının öncelikle ölçme becerileri belirlenmeli, eksiklikler giderilmeli ve bu çaba akademik dönem boyunca devam etmelidir. While measurement plays an important role in observations and scientific research, it is also a part of the processes we make use of in our daily lives. The transfer of knowledge between individual and object is carried out through the measuring tool. Accurate measurement involves not only a reliable measuring tool but also individual skill. Individual skill in measurement encompasses cognitive, perceptive and psychomotor skills. These are the skills that directly affect the accuracy of measurement.Although skill in measurement is one of the prerequisite skills necessary for success in inquiry-based subjects, it can be seen that schools do not place the necessary importance on the development of this skill. With the insight that this situation may stem from inadequate skills on the part of teachers, this study has aimed to create in teacher candidates an awareness of some basic measurement concepts (length, mass, weight, volume, temperature, time) as well as to determine the extent of their measuring skills and develop these further.The study was carried out with 73 third-year teacher candidates in the Science Teaching Department of a university in Western Anatolia. To determine the extent of the participants? cognitive and psychomotor skills, the experimental study that was carried out comprised the use of pre- and post-testing and retention testing, a skills observation form, and researchers? notes. The data for this mixed-methodology design have been analyzed qualitatively and quantitatively. In the qualitative analysis of the tracking testing, one way ANOVA for repeated measures was used. The data derived from the skills pre-test, the skills observation form and the researchers? notes were encoded and grouped, after which a quantitative analysis was undertaken.At the end of the study, in which many different measuring tools were used, the observation was made that teacher candidates did not have adequate cognitive and psychomotor skills for measurement. It was determined that training accompanied by continuous practical exercises produced a significant improvement in the measuring skills of candidate teachers. At the end of the study, however, it was found that the candidates had not completely gained the necessary skills and that they had problems in particular with margins of error and measurement sensitivity. The fact that gaining measuring skills involves a certain amount of time pointed to the necessity of having the subject of measurement taught as part of the school curriculum.A lack of adequate skills on the part of students and teacher candidates in practical science laboratory classes leads to repeatedly unlearned material and therefore a decrease in the productivity that could be derived from the lessons. If it is considered that measuring skills are an important element of science, deficient skills in teacher candidates lead to major problems in the setting up of a foundation of scientific knowledge and in the transference of such skills to students during the practice of the teaching profession. To avoid these pitfalls, the measuring skills of teacher candidates should be determined at the beginning of the school term, deficiencies remedied, with these efforts continuing over the academic year.
Collections