Sosyal bilgiler müfredatında Osmanlı öncesi Türk tarihinin öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
lköğretim Sosyal Bilgiler Dersi ilköğretim 4. sınıftan başlayarak 7. sınıfa kadararalıksız okutulmaktadır. Haftada 3 saat olarak işlenen Sosyal Bilgiler Dersi geniş bir konuyelpazesini kapsamaktadır. Sosyal Bilgiler Dersi konuları içinde Tarih konuları önemli bir yertutmakla beraber belirli bir kronolojik sıraya göre işlenmemektedir. Osmanlı öncesi Türktarihi sadece 6. sınıf konuları arasında bir ünitede ? pek Yolunda Türkler? ünitesindeişlenmekte olup yirmi bir saatlik süreye yayılmıştır. Bu ünitede Hunlar, Gök Türkler,Uygurlar Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular işlenmekte olup diğer Türk Devletlerine yerverilmemiştir.lköğretimden mezun olan öğrenci ne yazık ki binlerce yıllık Türk tarihini sadecebirkaç devletten müteşekkil zannedecektir. Cumhuriyet Döneminden günümüze kadar SosyalBilgiler Müfredatında köklü değişiklikler yapılmıştır. Bu değişiklikler sırasında Türk Tarihineverilen önem gittikçe azalmış Sosyal Bilgiler müfredatında bulunan Türk Tarihi konuları herdeğişiklikte biraz daha azaltılmıştır. 2005 yılında Sosyal Bilgiler Müfredatında yapılandeğişiklikle konuların anlatımında ezberci yaklaşımdan uzaklaşıldığı görülmekle birlikteTarih konuları özellikle de Osmanlı öncesi Türk Tarihi konularında önemli bir azalmagörülmüştür. Anadolu'nun Türkleşmesinde çok önemli katkılar sağlamış 4 haçlı seferinde dehem Anadolu hem de slam dünyasını Haçlılara karşı müdafaa eden Anadolu Selçuklu DevletiKonular arasında yer almamıştır.Sosyal Bilgiler ders kitaplarındaki tarih konularında yer alan zaman ifadeleriylekastedilenleri anlamada başarısız oldukları görülmüş; bu durum, ders kitaplarındaki üslubunözensizliğine bağlanmaktadır.Anahtar kelimeler: Sosyal Bilgiler, Osmanlı Öncesi Türk Tarihi, Müfredat, Eğitim, Tarih,Öğretim. Social Sciences Courses are being taught permanently from fourth grade to seventhgrade in Elementary Education. Social Sciences Course ,which is being processed 3 hours in aweek , includes a wide subjects flabellum. Although history subjects have a great part inSocial Sciences Courses , they are not being processed in a definite chronological order. Pre-Ottoman Turkish History is just being processed in 6th grade as a unit called ?Turks on theSilk Road? and it is spread on 21 hours. In this unit, Huns, Kök Turks, Uigurs, Karahans,Gaznelis and Seljukis have been processed but other Turkish States have not been taken part.Unfortunately, a student who has graduated from elementary school will know thatthousand-yeared Turkish History only consists of a few states. Radical changes have beenmade in Social Sciences Cirruculum from the period of Republic to now. During all thesechangings, the importance that given to the Turkish History has been decreased day by day.The lectures of Turkish History in Social Sciences Cirruculum have been decreased more ineach changing. An important decreasing has been detected on history subjects , especially onPre-Ottoman Turkish States subjects, although it has been quitted the approach ofmemorization by the change conducted in Social Sciences Cirruculum in 2005. The State ofAnatolian Seljuki, which has given very important helps to the Turkization of Anatolia anddefended both Anatolia and Islamic World against the Crusaders in all four Crusades, has nottaken part in syllabuses.It has been detected that students failed in understanding what were intended by thetime expressions of history subjects in the course books of Social Sciences , and this situationhas been attributed to the unpainstakingness of discourse in course books.Key Words: Social Sciences, Pre-Ottoman Turkish History, Cirruculum, Education, History,Teaching.
Collections