Show simple item record

dc.contributor.advisorGedikoğlu, Tokay
dc.contributor.authorOdabaşi, Battal
dc.date.accessioned2020-12-29T13:18:46Z
dc.date.available2020-12-29T13:18:46Z
dc.date.submitted1998
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/423365
dc.description.abstract11ÖZETBu araştırma, Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) kapsamındaki illerdeki (Gaziantep,Kilis, Adıyaman ve Şanlıurfa) Halk Eğitimi Merkezlerinde çalışan yönetici ve öğretmenlerin,bu bölgedeki halk eğitiminin amaçlarını gerçekleştirmesine yönelik olarak yapılan faaliyetlerideğerlendirmelerine ilişkin görüşlerini karşılaştırmak ve bölgede uygulanan halk eğitimiprogramlarının bir değerlendirmesini yapmak amacıyla yapılmıştır.Araştırma evrenini GAP bölgesindeki halk eğitimi merkezlerinde kadrolu olarakçalışan yönetici ve öğretmenler oluşturmuş, verileri toplamak için anket yöntemikullanılmıştır.Katılımcılara uygulanan ve üç bölümden oluşan anketin birinci bölümünde;katılımcıların demografik özellikleri, ikinci bölümünde; halk eğitiminin amaçlan ve üçüncübölümünde; Güneydoğu Anadolu projesi ile ilgili sorular yer almıştır. Anketin birincibölümünde yer alan kişisel bilgilerin yüzdelik olarak oranlan hesaplanmış, ikinci ve üçüncübölümde yer alan görüşlerin de yüzdeleri bulunmuştur. Aynca görüşler arasında kişiselözelliklere göre farklılık olup olmadığı kaykare yöntemi ile belirlenmiştir.Araştırmada katılımcıların;1- Halk Eğitimi Merkezlerinin halk eğitiminin ulusal ve yerel amaçlarım bölgede yüksekderecede gerçekleştirdiğine inandıkları,2- Güneydoğu Anadolu Projesinden ekonomik-sosyal ve kültürel alanlardaki beklentidüzeylerinin düşük derecede olduğu,3. Halk Eğitimi Merkezlerinin farklı kurum ve kuruluşlar ile eşgüdüm ve işbirliğinin yeterliderecede gerçekleştiği yönündeki görüşe katıldıkları,4. Halk Eğitimi Merkezlerinin, bölgede göç ile ilgili eğitsel programlar ve etkinliklerdüzenlendiği yönündeki görüşe katılmadıkları saptanmıştır.
dc.description.abstractmABSTRACTThis study was conducted to compare the opinions of administrators andteachers employed in the Puplic Education Centers in same provinces ofSouthearsten Anatolian Project ( namely Gaziantep, Kilis, Adıyaman andŞanlıurfa ) towards the evaluation of activities for the realization of theobjectives of the puplic education in the area. It was also aimed to evaluate thecurriula of puplic education adopted in the region.The population of the study consists of the full-time administrators andteachers of the Puplic Education Centers in the SAP region and questionnairetechnique was used to collect data needed.The questionnaire that was applied to the respondents consist of three partsand in the first part there are questions intended to identify the demograficcharacteristics of the subjects. The second part of the questionnaire includesquestions about the objectives of puplic education and there are questionsrelated with the Southeastern Anatolian Project. Percantage ratios werecalculated for both the demographic characteristics and opinions of the subjects.Furthermore, chi-square method was employed to find out whether there ismeaningful differences interms of the opinions stated by the subjects.The results of the study revealed that;1. The respondents believed that the Puplic Education Centers realizedthe national and local objectives of public education highly.2. The expectations of the subjects from the SAP in the economic,social and cultural areas were not Strang.3. The respondents agreed with the statement that the coordination andcollaboration between the Puplic Education Centers and various institutionshave been achieved satisfactorily.4. The respondents stated mat the Puplic Education Centers do notorganize educational programs and activities for the immigration in the area.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGAP bölgesi halk eğitimi merkezlerinin amaçlarını gerçekleştirme düzeyinin belirlenmesi ve programların değerlendirilmesi
dc.title.alternativeThe Determination of the level of behievement regarding the goals of public education centers in SAP (Southeastern Anatolia Project) region and the evaluation of their curriculums
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPublic education centres
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmSoutheastern Anatolian Project
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid73917
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid73917
dc.description.pages159
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess