Genel liselerde okuyan öğrencilerin denetim odağı ve güdülenme düzeyleri ile Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET GENEL LİSELERDE OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DENETİM ODAĞI ve GÜDÜLENME DÜZEYLERİ İLE ÖĞRENCİ SEÇME SINAVI (ÖSS) BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. (GAZİANTEP ÖRNEĞİ) YAĞCI, Fatma Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Tez Yöneticisi : Yrd. Doç. Dr. Necmiye Karataş Ocak, 1999, 119 sayfa Bu çalışmada Gaziantep İli merkez ilçelerinde bulunan genel liselerde okuyan lise son sınıf öğrencilerinin güdülenme düzeyleri ve denetim odağı algıları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin saptanması amaçlandı. Bu amaçla, 660 öğrenciye Rotter'ın İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği ve Güdülenme Düzeyi Ölçeği uygulandı. Bilgi noksanlığı nedeniyle 113 öğrenci değerlendirme dışı bırakıldı. Değerlendirmeye alınan 547 öğrencinin 248'i kız, 299'u erkeklerden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde `Pearson Moment Korelasyon ile ANOVA` testi teknikleri ve `Aritmetik Ortalama` verileri kullanıldı. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin içsel güdülenmeleri ile akademik başarıları arasında.01 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu (r=.52). dışsal güdülenmeleri ile akademik başarıları arasında ise.05 düzeyinde anlamlı bir ilişki olmadığı (r=.08) saptandı. Kız ve erkek öğrencilerin güdülenme düzeyleri arasında; dışsal güdülenmede anlamlı bir fark bulgulanmamış iken (F= 1.10; p>05), içsel güdülenme boyutunda kızların lehine.01 düzeyinde anlamlı bir farklılık gözlendi (F= 23.32; p>01). Akademik başarılan düşük ve yüksek düzeyde olan öğrencilerin güdülenme düzeyleri arasında da akademik başarıları yüksek öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık belirlendi (F= 154.63; p>01). u T.C. YÜKSEKÖĞRETİM KünflLÜ T3Üftü5îi£AS1TftStfyw ifefStîEZtÖğrencilerin denetim odağı algıları ile akademik başarıları arasında.01 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu gözlendi (r= -,43; p<01). Elde edilen ilişkinin yönü içsel denetimlilik ile akademik başarı arasında pozitif yönde bir ilişki olduğunu gösterdi. Kız ve erkek öğrencilerin denetim odağı algıları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmadı (F= 2.18; p>05). Akademik başarıları düşük düzeyde olan öğrenciler ile yüksek düzeyde olan öğrencilerin denetim odağı algıları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlendi (F= 78.12; p<01). Öte yandan, öğrencilerin güdülenme düzeyleri ile denetim odağı algıları arasındaki ilişkiye bakıldığında; içsel güdülenme ile içsel denetimlilik arasında anlamlı bir ilişki olduğu (r= -.36; p<01) ve dışsal denetimlilik ile dışsal güdülenme arasında.01 düzeyinde olmamakla birlikte yine anlamlı bir ilişki olduğu saptandı (r= 12; p<05). Anahtar Kavramlar : Güdülenme, îçsel Güdülenme, Dışsal Güdülenme, Denetim Odağı, Akademik Başarı. Bilim Sayı Kodu : EB 585 111 ABSTRACT AN ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN LOCUS OF CONTROL, MOTIVATION AND ACHIEVEMENT IN UNIVERSITY ENTRANCE EXAMINATIONS FOR THE STUDENTS ATTENDING GENERAL HIGH SCHOOLS (ACASE STUDY IN GAZİANTEP) By YA?CI, Fatma M.D. in Educational Sciences Supervisor: Asst.Prof.Dr. Necmiye KARATAŞ January, 1999, 119 pages This study aims at investigating the relationship between Locus of Control, Motivation and academic achievement for the last grade students attending general high school in Gaziantep. In order to collect data for this study, 660 students have been given Rotter's Internal-External Locus of Control scale and Motivation Scale, 113 students have been discarded from the scope of the study due to lack of sufficient information, leaving a total sample of 547 students consisting 248 female and 299 male students Statistical procedures of Pearson Product Moment Correlation Coefficiens, Anova and Arithmetic Means have been used to analyze the data. It has been determined that there is a statistically significant difference between instrinsic motivation and academic achievement of students at.01 level of probability, r=.52. The results indicated a significant difference between extrinsic motivation and academic achievement at.05 level of probability, r=.08. As regards the difference between motivation of female and male students; no significant difference has been detected for extrinsic motivation (F=1.10; p>05), as opposed to the significant difference found out at.01 level of probability forinstrinsic motivation in favour of female students (F=23.32; p<01). IVConcerning the motivation between low academic achievers and high academic achievers, a stastistically significant difference has been observed in favour of high academic achievers (F= 154.63; p>01). The results revealed a significant difference at.01 level of probability (r = -.43; p<01) between locus of control and academic achievement. As for the difference between internal Locus of Control and Academic Achievement, the results indicated a positive relationship. Although Locus of Control of male and female students showed no significant difference (F=218; p>05), a significant difference has been observed between the locus of control of low academic achievers and high academic achievers (F=78.12; p<01). The results concerning the relationship between students* Motivation and Locus of Control revealed a significant difference between instrinsic motivation and external locus of control (r=-.36; p<01) and between external locus of control and extrinsic motivation (r=.12; p<05). Key Words : Motivation, Instrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Locus of Control, Academic Achievement. Science Code : EB 585
Collections