Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelik, Vehbi
dc.contributor.authorTurhan, Muhammed
dc.date.accessioned2020-12-29T13:18:35Z
dc.date.available2020-12-29T13:18:35Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/423291
dc.description.abstractBu  araştırmanın  genel  amacı,  genel  ve  mesleki  lise  yöneticilerinin  ve öğretmenlerinin  görüşlerine  göre,  okul  yöneticilerinin  etik  liderlik davranışlarının,  okullarda  sosyal  adaletin  algılanma  düzeyine  etkisini belirlemektir. Bu amaçla 84 maddeden (etik liderlik için 46 madde, sosyal adalet için  36  madde)  oluşan  bir  anket  formu  geliştirildi.  Adıyaman,  Diyarbakır, Elazığ, Iğdır, Kahramanmaraş, Malatya ve Tunceli illerindeki genel ve mesleki liselerde  görev  yapan  82  okul  yöneticisi  ve  1195  öğretmenden  anket  yoluyla veri  toplandı.  Veriler  yüzde,  frekans,  aritmetik  ortalama,  t  testi,  ANOVA  ve kanonik korelasyon analizi teknikleri kullanılarak analiz edildi. Araştırma sonuçlarına göre; okul yöneticileri etik liderlik rollerini başarı ile  gerçekleştirdiklerini  düşünürken,  öğretmenler  etik  liderliğin  etik  ikilemleri çözme  ve  etik  karar  verme  ve  güvene  dayalı  liderlik  boyutlarında  okul yöneticilerini tam olarak yeterli bulmamaktadır. Ayrıca, Okul yöneticileri görev yaptıkları okullarda sosyal adaletin sağlandığına, öğretmenlerden daha yüksek düzeyde  katılmaktadırlar.  Yapılan  Kanonik  Korelasyon  analizlerinde,  okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarıyla, okullarda sosyal adaletin algılanma düzeyi  arasında  çok  yüksek  bir  korelasyon  bulunmuştur.  Buna  göre,  okul yöneticileri  etik  liderlik  davranışlarını  ne  kadar  yüksek  düzeyde  gösterirlerse, okullarda sosyal adaletin algılanma düzeyinin o kadar arttığı söylenebilir.   Anahtar Kelimeler: Etik, Etik Liderlik, Sosyal Adalet. 
dc.description.abstractThe  main  aim  of  the  study  is  to  determine  effects  of  ethical  leadership behaviors of high schools and vocational high schools principals on perception of social justice. The survey has been carried out among teachers and principals who work there.  Thus, a questionnaire form, which includes 84 questions (46 items  for  ethical  leadership,  38  items  for  social  justice),  was  developed.  Data were collected from 82 principals and 1195 teachers working in high school and vocational  high  schools  located  in  Adıyaman,  Diyarbakır,  Elazığ,  Iğdır, Kahramanmaraş,  Malatya  and  Tunceli  cities.  Collected  data  were  analyzed using  Percent,  Frequency,  Mean,  tâTest,  ANOVA  and  Canonical  Correlation Analysis. Results  of  the  study  indicate  that  the  principals  find  themselves  as successful  in  the  roles  of  ethical  leadership  while  teachers  do  not  find  them entirely successful in solving the ethical dilemmas and deciding ethically and in the trust based leadership.  In addition,  principals much  more  strongly  believe than  teachers  do  that  social  justice  in  schools  is  maintained.  According  to  the Canonic  Correlation  Analysis,  a  very  high  correlation  was  found  between ethical leadership behaviors of school principals and perception of social justice in  schools.  Consequently,  it  can  be  said  that  ethical  leadership  behaviors  of principals are positively related to perception of social justice in schools.  Keywords: ethics, ethical leadership, social justice.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGenel ve mesleki lise yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının okullardaki sosyal adalet üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effect of ethical leadership behaviors of high school and vocational high school principals on social justice in schools
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid176405
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityFIRAT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid204758
dc.description.pages257
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess