Ortaöğretim okullarındaki mesleki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz ORTAÖĞRETİM OKULLARINDAKİ MESLEKİ REHBERLİK HİZMETLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ ( GAZİANTEP ÖRNEĞİ ) Rabiye KOÇAK Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları Anabilim Dalı Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Erdal CEYHAN Ocak 2001,153 Sayfa Bu araştırmada, ortaöğretim okullarındaki son sınıf öğrenci ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda mesleki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Böylece, ortaöğretim okullarındaki mesleki rehberlik alanındaki mevcut durum saptanmaya çalışılmıştır. Ortaöğretim okullarında uygulanan mesleki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi, yalnızca ortaöğretim okullarındaki okul rehber möğretmeni.son sınıf rehber öğretmenleri ve öğrencilerinin ankete yansıttıkları görüşleri ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulaması Gaziantep il merkezindeki okullardan örneklem seçilen 14 devlet ve özel ortaöğretim okulundaki 325 son sınıf öğrencisi ile 87 rehber öğretmene uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzdelik ve ki-kare teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmen ve öğrenci görüşleri okul türlerine göre karşılaştırılması yapılarak mesleki rehberlik alanındaki mevcut durumlar belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre: 1. Araştırmada öğrencilere meslekler hakkında yeterli bilgilerin verilmediği, okul ve sınıf rehber öğretmenlerinin, gerçek yararlar sağlayıcı ve nitelikli meslekleri tanıtıcı kurslara alınıp hizmet içinde eğitilerek bu bilgileri öğrencilere vermesi gerektiği; 2. Öğrencilerin yeteneklerini belirlemek amacıyla yapılan testlerin yetersiz olduğu ve yeterli sayılara çıkarılması ve bu testlerin okul rehber öğretmeni ile sınıf rehber öğretmeninin işbirliği yaparak değerlendirmesi gerektiği, rv3. Mesleki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde karşılaşılan sorunların çözümlenmesi için öncelikle öğretmen ve öğrencilerin ortak gördüğü ve sonra diğer sorunların çözümlenmesi için; mesleki rehberlik hizmetleri için yeterli zaman ayrılması, mesleki rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülen etkinliklerin sonuçlarının İzlenmesi, gerekli denetimlerin zamanında ve yerinde yapılması gerektiği saptanmıştır. ANAHTAR SÖZCÜKLER:. Mesleki Rehberlik. Okul Rehber Öğretmeni. Sınıf Rehber Öğretmeni Bilim Dalı Kodu : EB 585 ABSTRACT AN ANALYSIS OF THE EDUCATIONAL AND CAREER COUNSELLING SERVICES PROVIDED AT THE SECONDARY SCHOOLS ( A CASE STUDY IN GAZİANTEP) Rabiye KOÇAK Master's Thesis in the Field Educational Programmes Supervisor: Prof. Dr. Erdal CEYHAN January, 2001, 153 Pages The aim of this study was to evaluate, the career counselling services provided for the 1 1th grade students in the secondary schools in Gaziantep. This was realized by collecting student's and teacher's views on the matter, to reveal the present situation of the counselling services from a scientific standpoint. VIThroughout the study survey method was used. The questionnaire developed by the researcher administered to 325, 1 1* grade students and 87 counselling teachers, in 14 private and public secondary schools. Frequency, percentile distribution and chi-square techniques were used for the analysis of collected data. The findings of the study revealed that there is aststistically significant difference between thestudents' perception of counselling services providedat their schools and those of the teachers who areactually in charge ) of counselling. Findings of the study also suggest that; 1. Counselling services at the schools within thescope of the study have not been satisfactory andseemed to have lacked coordination between theindividual classroom teachers and school teachers incharge of occupational counselling services, 2. The students are not well-in formed about theoccupations available for them, the aptitude tests administered to the studentsseem to be inadequate and poor in identifying potential talents, vn3. Time and effort allocated for the school-widecounselling services seem to be insufficient. Based on the findings it could be proposed that occupational counselling services at secondary schoolsshould be studied thoroughly and existing practicesshould be improved to achieve the objectives set bythe Ministry of National Education. KEY WORDS:. The Career Counselling. The Career Counselling Teacher of the Whole School. The Career Counselling Teacher of the Individual Classes. Science Code: EB 585 vm
Collections