An Analysis of the opinions of instructors and students towards the problems related with the main idea construction in freshman classes
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ABSTRACT AN ANALYSIS OF THE OPINIONS OF INSTRUCTORS AND STUDENTS TOWARDS THE PROBLEMS RELATED WITH THE MAIN DDEA CONSTRUCTION IN FRESHMAN CLASSES (A study Carried out at the Foreign Languages Department of Gaziantep University) by KUTLAR, Emine Lale M.A. in English Language Teaching Supervisor: Assist. Prof. Dr. Elif Leyla TOPRAK June, 2001, 141 pages Freshman students of Engineering Faculty at Gaziantep University, namely Electric-Electronics, Mechanical, Civil, Food, Physics and Textile Engineering Departments, are assigned a considerable amount of reading materials in English which are regarded as to be expository. While they are reading these passages, they sometimes fail to comprehend the text. The major reason of their miscomprehension is their inability to construct the main idea of a passage. Thus, this study aims to research the problems that freshman students at the Foreign Languages Department of Gaziantep University might come across during the process of constructing the main idea of expository texts. In this descriptive study, a questionnaire has been conducted as data collection instrument. In the questionnaire, there were 35 Likert-type items. For each.&sssss& n item of the questionnaire, frequencies, means, standard deviations and percentages were calculated. The results were calculated by using chi square test. Moreover, the questionnaire was administered to both freshman students and freshman instructors (present and ex-instructors). The inforrnants of this study were 174 freshman students and 1 1 freshman instructors. In this study, there were 3 main hypotheses related with before, during and after reading stages. Moreover, there were 35 sub-hypotheses related with the main idea construction activities which were used through before, during and after reading stages. Only 3 hypotheses were rejected at the end of the statistical analysis. Some of the general conclusions derived from the results of the statistical analysis are as follows: 1) Freshman students are generally given the chance of discussing what the passage is about by paying attention to the title or subtitle of the text. 2) 125 of 174 students and 8 of 1 1 instructors point out that before reading, a picture related with the passage to find the main idea is never or rarely used in freshman classes. 3) 7 of 11 instructors mention that the technique of finding the supporting sentences together with the main idea is never or rarely used in freshman classes. 4) Freshman students of Engineering Faculty are given little chance to make a list which consists each paragraph's main idea of a passage in English classes.Di 5) 108 of 174 students point out that they never or rarely state the main idea by summarizing the passage following the reading. Science Code: ELT 599 rv ÖZET İNGİLİZCE OKUMA DERSLERİNDE ANA FİKİR BULMADA KARŞILAŞILAN PROBLEMLERE İLİŞKİN Ö?RETMEN VE Ö?RENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ ( Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Bölümünde Yürütülen Bir Çalışma ) KUTLAR, Emine Lale Yüksek Lisans Tezi, İngiliz Dili Eğitimi Tez Yöneticisi: Yrd. Doç. Dr. Elif Leyla Toprak Haziran, 2001, 141 sayfa Gaziantep Üniversitesi' ndeki Mühendislik Fakültesi, Elektrik- Elektronik, Makine, İnşaat, Gıda, Fizik ve Tekstil Bölümü birinci sınıf öğrencileri İngilizce derslerinde anlatımsal tarzda yazılmış bir çok okuma parçasını incelemek durumundadırlar. Bu okuma parçalarını incelerken, okuma parçasını kavramakta bazı zorluklarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Karşılaştıkları zorluklardan en önemlisi ise parçanın ana fikrini bulmaktır. Bu araştırmanın amacı, Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü'ndeki öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin görüşleri karşılaştırılarak, İngilizce derslerinde bir okuma parçasındaki ana fikri bulmada öğrencilerin karşılaştıkları problemleri ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, Mühendislik Fakültesi' ndeki birinci sınıfı okutan İngilizce öğretim elemanlarına ve Mühendislik Fakültesi birinci smıf öğrencilerine uygulanmak üzere geliştirilen Likert tipi bir anket kullamlmıştır. V Anket verileri ki-kare(x2) testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Ankette 35 adet soru vardır. Öğretmen ve öğrencilerin görüşleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile anketteki her soru için frekans, ortalama, standart sapma ve yüzdelik hesapları yapılmıştır. Bu çalışmaya 174 birinci sınıf öğrencisi ve 11 öğretim elemanı katılmıştır. Bu çalışmada 3 ana hipotez ve bu hipotezlerle bağlantılı 35 tane alt hipotez vardır. İstatistiksel işlem sonucunda 35 hipotezden 3 tanesi kabul edilmemiştir. Bu sonuç, öğretim elemanı ve öğrenci fikirlerinin genelde birbiri ile aynı doğrultuda olduğunu göstermektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bazı bulgular aşağıda belirtildiği gibidir: 1- Birinci sınıf öğrencilerine, okuma parçasının ana başlığına ve alt başlığına dikkat ederek, parçanın konusu hakkında tartışma imkanı verilmektedir. 2- Araştırma sonucunda, 174 öğrenciden 125 'i ve 11 öğretim elemanından 8' i ana fikri bulmak için okuma parçasını okumadan önce, parça ile ilgili bir resim kuUanımının hemen hemen hiç uygulanmadığım belirtmişlerdir. 3-11 öğretim elemanından 7'si, destekleyici ifadelerle birlikte ana fikrin bulunması çalışmasının çok seyrek uygulandığını belirtmiştir. 4- Mühendislik Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin İngilizce derslerinde bir okuma parçasındaki paragraflardaki ana fikirleri bir liste olarak çıkarma çalışmasını yaygın olarak uygulamadıkları saptanmıştır.VI 5- 174 öğrenciden 108'i okuma parçasının özetini çıkararak ana fikri ifade etmediklerini belirtmiştir. Bilim Kodu: ELT 599
Collections