Vakıf üniversitelerinin Türk yükseköğretim sistemindeki işlevlerinin ve eğitim programlarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
öz VAKIF ÜNİVERSİTELERİNİN TÜRK YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMİNDEKİ İŞLEVLERİNİN VE EĞİTİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Belma (Bilge) YAŞAR Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Yöneticisi: Yrd.Doç. Dr. Atanur VERGİLİ Haziran 2002, 217 sayfa Bu araştırma vakıf üniversitelerinin Türk yükseköğretim sistemindeki (geçmişteki ve şimdiki) işlevlerini ve eğitim programlarım değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma 1998-1999 öğretim yılında, rasgele yöntemle seçilen dokuz vakıf üniversitesinde yapılmıştır. Araştırmada bu üniversitelerde çalışan ve yönetim görevi olan ve olmayan öğretim elemanlarının vakıf üniversitelerinin Türkyükseköğretim sistemindeki işlevleri ve eğitim programlarının değerlendirilmesi konusundaki görüş farklılıkları da saptanmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan anket iki bölümden oluşmaktadır. Anketin birinci bölümü deneklerin kişisel ve mesleki özelliklerini, ikinci bölümü ise vakıf üniversitelerinin işlevleri, bilimsel araştırma, fiziki kapasite ve eğitim programlarına ilişkin görüşlerini saptamaya yönelik 67 madde içermektedir. Anketlerin geçerliliği için faktör analizi ve güvenirliği için Cronbach Alpha Modeli ve Guttman Split-Half formülleri uygulanmıştır. Gruplar ve tercihleri arasındaki ilişkilerin anlamlı olup olmadığının analiz edilmesinde ki-kare yöntemi kullanılmıştır. Bu işlemlerin tümü için SPSS 10.01 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şunlardır: 1. Vakıf üniversitelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının büyük çoğunluğu devlet üniversitelerinden gelmişlerdir. Bunun en önemli nedeni bu üniversitelerin uyguladıkları yüksek ücret politikasıdır. Vakıf üniversitelerine devam eden öğrencilerin bu kurumlan seçmelerinin temel nedeni bu öğrencilerin bir devlet üniversitesine giremeyişleridir. İkinci temel nedeni ise vakıf üniversitelerinin sahip oldukları kaliteli öğretim kadrosudur. 2. Vakıf üniversitelerinde görev yapan, yönetici konumunda olan ve olmayan öğretim elemanlarının üniversitelerinin bilimsel çalışmalara karşı turumlarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark yoktur.Ill Araştırma bulgularına göre; yönetici konumunda olanlar bilimsel çalışmalar konusunda biraz daha pozitif düşünmektedir. 3. Araştırmadan elde edilen verilere göre vakıf üniversitelerinde görev yapan ve yönetici konumunda olan ve olmayan öğretim elemanlarının üniversitelerinin fiziki kapasitesine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark vardır. Yönetici konumunda olan öğretim elemanları üniversitelerini fiziki kapasite bakımından daha yeterli bulmaktadır. 4. Vakıf üniversitelerinde görev yapan, yönetici konumunda olan ve olmayan öğretim elemanlarının üniversitelerindeki programların toplumsal ihtiyaçlara yönelik olup olmadığı konusundaki görüşleri arasında anlamlı bir fark vardır. Elde edilen sonuçlara göre yönetici konumunda olan öğretim elemanlarının eğitim programlarını daha yeterli buldukları belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Devlet üniversitesi, vakıf üniversitesi Bilim Dalı Sayısal Kodu: EB 685 IV ABSTRACT The Assessment of the Functions of Private Universities in the Turkish Higher Education System and Their Educational Programs By Belma (Bilge) YAŞAR Ph.D. Dissertation, Educational Sciences Supervisor: Asst. Prof. Dr. Atanur VERGİLİ June, 2002, 217 pages The purpose of this dissertation was to assess the functions of private universities in the Turkish Higher Education System and their educational programs. This research was conducted during 1998-1999 academic year at 9 private universities that were selected by random sampling. This study also determined to see if there was a statistically significant difference in the perceptionsof the academic staff of those universities with and without an administrative position for the assessment of the functions of private universities in the Turkish Higher Education System and their educational programs. The questionnaire that was used to collect data included 67 questions. The first part was for personal details of the academic staff and the second part was for the functions of private universities and their research and development, physical capacities and educational programs. The validity of questions was analyzed using factor analysis procedure and the reliability was analyzed using Cronbach Alpha and Guttman Split Half Reliability measures. The significance of relations was analyzed using Chi-Square test. For statistical analyses the SPSS software program 10.1, PC Windows version was used. Some of the findings may be summarised as follows: 1. Most of the academic staff used to work for the state universities and preferred private universities to state universities because of high wages. The most important reason for the students to choose those universities is that they could not enter any of the state universities. The second important reason is the quality of academic staff who work for those universities. 2. There is no statistically significant difference between the perceptions of the academic staff with an administrative position or those not holding an administrative position regarding the attitudes of theirVI universities towards research and development. The results indicated that; those holding administrative positions are little bit positive 3. The findings of the study showed that there was a slight difference between the perceptions of the academic staff holding and not holding administrative positions regarding physical capacities of their universities. Those holding administrative positions were little bit more positive finding their universities more sufficient. 4. Both groups statistically significant differ in their perceptions whether the educational programs in their universities appeal to the needs and expectations of the community or not. The results of the study indicated that the academic staff holding an administrative positions found their educational programs sufficient. Key Words: State universities, private universities Science Code: EB 685
Collections