Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin toplumsal tutumlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin toplumsal tutumları tespit etmektir. Bu araştırma, 1999-2000 öğretim yılında, Gaziantep ilinde 26 lisede yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bu liselerde görev yapan İngilizce öğretmenleri ile öğrenim gören öğrenciler ve çocukları bu okullarda öğrenim gören fakat örneklemde yer alan öğrencilerin velileri olmayan değişik sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik düzeye sahip veliler oluşturmuştur. Örneklem ise, 26 değişik ortaöğretim kurumunda öğrenim gören 414 öğrenci, 205 veli ve 85 İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma aracı olarak kullanılan anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm deneklerin kişisel bilgilerine ilişkin sorulan, ikinci bölüm İngilizce'ye ilişkin tutumları ölçen likert tipi ölçek içermektedir. Verilerin analizi için t- testi, F testi, Scheffe testi ve yüzdelik hesaplan kullanılmıştır. Anketlerin geçerliliği için Faktör Analizi ve güvenirliliği için CronbachIll Alpha formülü kullanılmıştır. Tüm bu istatistiksel işlemler SPSS programı (10.0 versiyonu) aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Ancak, araştırma sonuçlarının sağlıklı biçimde değerlendirilebilmesi için konunun bir teorik alt yapısının bilinmesine ihtiyaç duyulacağı düşüncesiyle, ülkemizde yabancı dil öğretiminin gelişimi ve sorunları tarihi bir perspektif içerisinde ele alınmış ve bulgular bu çerçevede değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; 1. Öğretmenlerin cinsiyetleri, yaşlan, mesleki kıdemleri, görev yaptıkları okul türleri, İngilizce'ye karşı tutumlarını etkilememiştir. 2. Öğrencilerin öğrenim gördükleri okul türleri, devam ettikleri sınıflar, babalarının eğitim durumu, meslekleri, annelerinin meslekleri ve gelir durumları İngilizce'ye karşı tutumlarım etkilememesine rağmen, cinsiyetleri etkilemiştir. Öğrencilerin annelerinin eğitim durumları ise İngilizce'ye karşı tutumlarım etkileyen faktörlerden biri olmuştur. 3. Velilerin eğitim durumları, meslekleri ve gelir durumları İngilizce'ye karşı tutumlarım etkilememiştir. 4. İngilizce öğretimine karşı veli ve öğrenci tutumları arasında fark bulunmuştur. 5. Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimi toplumsal tutumlar doğrultusunda değildir.Anahtar Kelimeler: Sosyal tutumlar, ortaöğretim, İngilizce öğretimi ve öğrenimi Bilim Dalı The purpose of this study was to investigate the attitudes of the students, parents and English teachers toward teaching English. This research was conducted at 26 high schools in Gaziantep in 2000. A questionnaire consisting of two parts for the teachers and parents and three parts for the students was used as the data collecting instruments for the research. In the first part of the questionnaire, there are questions related with personal traits of teachers, students and parents. In the second part, there is a Likert type attitude scale. The questionnairefor teachers and parents was given to 85 teachers and 205 parents and all of them were evaluated. Also, 414 students' questionnaires were taken into evaluation. The significance of differences between means was analysed using `t` test, Anova (one-way analysis of variance), ScheffS test and the data related to the opinions of the students were analysed by utilising frequency distribution on percentages. The validity was assured by means of factor analysis procedure and the reliability was assured using Cronbach Alpha measure. All these statistical procedures were carried out using SPSS software (10.0 version) in windows for IBM platform. Moreover, it was thought that the theoretical substructure of the study would be needed in order to reach sound conclusion of the study. So, the improvement and problems in foreign language teaching were taken into consideration from a chronological perspective and research findings were evaluated from this perspective. The findings of the study indicated that Teaching English is not in accordance with social attitudes and it does not seem to meet the requirements and demands of the society. However, there is a statistically significant difference between the attitudes of parents and students.Key Words: Social attitudes, foreign language, English teaching and learning
Collections