Öğretim üyelerinin boş zaman etkinlikleri üzerine sosyolojik bir araştırma: Doğu Anadolu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Boş zamanların değerlendirilmesi, insan yaşamının her döneminde ele alınmasıgereken bir konu olmasının yanında bu faaliyetlere katılma insan yaşamının önemli birzaman dilimini oluşturmaktadır. Boş zaman sanayileşme öncesi toplumlarda üst sosyalsınıflar için bir statü sembolü ve prestij kaynağı olarak kullanılırken, bu anlayışgünümüz modern toplumlarında günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçasınıoluşturmuştur. Günümüz modern toplumlarında ekonomik, sosyal- politik yaşamdagörülen hızlı ve baş döndürücü değişiklikler, boş zamanların önemini ve değerlendirmebiçimini de etkilemiştir.Toplumda, belirli bir sosyal statüye sahip olan öğretim üyeleri saygın veönemli bir görev üstlenmekle beraber aynı zamanda yoğun ve stresli bir mesleksahibidirler. Üst ve ortanın üstü sosyo-ekonomik grup içerisinde gösterilen eğitimli,bilgili, birey olmalarının yanında, toplumun geleceğine yön veren kurumlarda görevyapmaktadırlar. Bu grubun boş zamanlarında hangi aktivitelere ve ne sıklıklakatıldıkları bu araştırmanının konusunu oluşturmaktadır.Elde edilen araştırma verileri ışığında; öğretim üyelerinin kişisel bilgiler vesosyo-ekonomik özellikleri belirlenmiştir. Boş zaman değerlendirme etkinliklerieğlenme, dinlenme, toplumsallaşma ve toplumsal ilişkiler gibi işlevleri yerinegetirmektedir. Öğretim üyeleri kitap okuma, aile üyeleri ile birlikte olma, sosyal vekültürel faaliyetlere katılma gibi bireysel-entellektüel gelişme ve sosyal ilişkiler yönüağırlıklı olan aktivitelere katılmaktadırlar. Kahve-kafeteryaya gitme, bar-gazino-birahane gibi eğlence yerlerine gitme gibi etkinliklere ise, düşük oranlardakatılmaktadırlar.Anahtar Kelimeler: Boş Zaman, Rekreasyon, Boş Zaman Etkinlikleri, ÖğretimÜyeleri Besides being a subject which should be taken into consideration during thewhole life, leisure activities occupy an important period of human life. Leısure was asymbol of status and source of prestige for the upper social groups before becamingindustrialized bat nowadays this opinion berames an indivpensable part of life inmodern societies. The rapid chunges in economic and socipolitic lives of recent modernsocieties effected theimportance and evaluation way of leisure.Lecturers in universities who have important and sacred social status also are instress of too much work. Those who work in such institutions that will form the futureof the societies are also the members of upper and middle upper socioeconomic groups.Leisure activities of this social group and its frequency are the subjects of this study.Personal informations and socioeconomic characteristics of the lecturers aretried to be pointed out according to the findings. The activities for evalvation of leisuremanifested some functions such as having fun, resting, becoming a society and makingsocial relations. The activities that improve personal intellectuality and socialrelationship such as reading books, taking care of the family and joining the social andculturel activities are determined to occupy the leisure time of the lecturers. Huntingand going to entertainment places such as bars, casinos, cafeterias are observed to be theactivities which they rarely attend.Key words: Leisure time, Recreation, Leisure time activities, Lecturers,
Collections