Yönetici değerlerinin, eğitim örgütleri karar sürecine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sanayi devrimi ile birlikte, makinelesmenin gelismesi, insanların olusturduğu sosyal yapı veiliskilere de yansımıstır. Kantçı etik anlayısından öykünen toplumlar, daha kuralcı her seyin öncedentanımlandığı sert ve masif kuralların egemen olduğu bir topluma dönüsmeye baslamıstır. Fakat geçenyaklasık iki yüz yıllık zaman zarfında bu anlayısın, insanların bünyesine ve toplumsal organizasyonlarınisleyisinde makineler kadar iyi sonuç vermediği görülmüstür. Çünkü insanın doğasında zamana, zemineve kisiye göre bir esneklik ve farklılık olduğu herkesin dikkatini çekmistir. Yani insan davranıslarıhomojen bir yapı içermemekte, rutin bir süreç olusmamaktadır.Günümüzde, sanayi sonrası toplum, postmodern yapı, geç modernizm, modernizm sonrası diyerektartısmaları yürütülen sosyal bilimlerde, kuralların insanları makineler haline dönüstürmesinin faydavermediği anlasılmıstır. Bu durum insanları mutlu kılabilecek, daha esnek, insanın ruhsal yönünü dikkatealan, kuralların insanların enerjisini indirgemediği bir sistem arayısını gerektirmistir. Yani daha ?insancıl?bir sistem olusturma gayreti tartısmaları sosyal bilimlerde devan etmistir.Değerlerle yönetim tam da bu asamada bu arayıslara cevap olabilecek yapıda alternatif yönetimbiçimlerinden birisi olarak ortaya çıkmıstır. ?nsani değerlerin sisteme, özellikle de sistemin isleyisinintetiği olan karar alma sürecinde etkili olabileceği düsünülmüs ve bununla ilgili tartısmalar baslatılmıstır.Amaç daha mutlu, toplumsal organizasyonlar olusmasıdır. Eğitim yöneticilerinin karar alırken ve verirkendeğer ilkelerini de katması, günümüzde sistem içine tam yerlesmeye baslamıstır. Yani ?idari yönetimdeinsani yönünde bulunması? gerekliliği benimsenmistir. Böylece karar süreci mekanizması daha verimliolmustur.Yöneticilerin değer yönelimlerinin karar sürecine etkilerini incelemek amacıyla, bu arastırmadanitel arastırma yöntemi yaklasımı ile içerik analizi yapılmıstır. Arastırmamız Elazığ Milli EğitimMüdürlüğüne bağlı 20 okul müdürü ile yapılan yarı yapılandırılmıs görüsmeler bağlamındadeğerlendirilmistir.Arastırmada, ayrıntılı görüsme yönteminin veri toplama metodu olarak kullanılmasına kararverilmistir. Arastırma sürecinin temel amacı bağlamında açık uçlu sorular dikkatle ve bir düzen içindehazırlanmıstır. Veriler nitel veri toplama yöntemiyle elde edilmistir.Anahtar Kelimeler: Değerlerle Yönetim, Yönetim, Karar süreci, etik okul, eğitim örgütleri,Eğitim Yönetimi, Nitel Arastırma, Yarı Yapılandırılmıs Görüsme. The development in becoming mechanized through the industrial revolution was being reflected tothe affairs and structures were consisting by the human. The societies imitated by the ethics of Kant havebeen changed through the societies been rather normative and had sovereign of hard and massive rules hadbeen determined before than just. But it had seen, this hadn?t been resulted in humans? constitution andactivities of social organizations as like in machines in last two centuries. Because, it has been attracted theattention of everyone that the nature of the human had spoken differences and flexible in accordance withthe time, soil and individual. So, human behaviours do not comprise homogeneous structure and theroutine process can?t be formedNowadays, it has been understood, to be converted the humans into machines was no use by therules while the discussions named as subs industrial society, post-modern structure, late modernism, subsmodernismare followed on social sciences. This was required a managerial system would make the peoplehappy, take in consider of the psychological side of human and the rules would not reduce the energy ofmembers. Thus, the discussions go on so as creating further humanistic system in social sciences.Management by values had appeared as would be an alternative system to have answers to thesequests at that stage. It had been thought that the humans? values would be effective for the managerialsystem, especially in decision making process of the system. The aim is to have more happy and effectiveworking organizations, also educational organizations. Nowadays, to have the intention of values ondecision making by the manager of educational organizations are seen immediately. ?To be had humanisticin management? are adopted by the people. In this way, decision making process would be so effective.In this research, qualitative research design and analysis methods with semi-structured interviewhas been applied in 20 schools managed by Office of Elazig National Education so as to determine theeffects the intentions of values of managers of the educational organizations in decision making process.It was decided to use in-depth interviewing as the main method to collect data for the research. Inthe context of the main aim during research process, a set of open-ended questions which are carefullyworded and arranged have been prepared. The data has been collected through qualitative data collection.Key Words: Management by Values, Decision making process, Ethical school, Educationalmanagement, Qualitative research design, Semi-structured interview.
Collections