İlköğretim okullarında değişimin ve yeniliklerin uygulanmasını engelleyen faktörlerin öğretmen ve yönetici algılarına göre belirlenmesi (Gziantep ili merkez ilçeleri örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim okullarında değişimin ve yeniliklerinuygulanmasını engelleyen faktörleri okul yöneticileri ve öğretmen algılarına dayalıolarak ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Veriler 2005-2006 öğretim yılındaGaziantep İli Şehitkamil ve Şahinbey ilçelerinde, evreni temsil oranı dikkate alınarakyansız örneklem yolu ile rastgele seçilen 60 ilköğretim okulunda görev yapan 128yönetici ve 673 öğretmenden toplanmıştır. Verilerin analizinde; aritmetik ortalama,yüzdelik dağılımı, bağımsız örneklem t-testi, döndürülmüş matris faktör analizi veANOVA teknikleri kullanılmıştır. Araştırma için özel olarak geliştirilen veri toplamaaracı üzerinde yapılan faktör analizi sonucunda; mevcut yönetsel yapı yetersizlikleri,motivasyon yetersizlikleri, iletişim/bilgi yetersizlikleri, dış çevre yetersizlikleri,kaynak yetersizlikleri, kurumsal kültür yetersizlikleri ve değişim liderliğiyetersizlikleri olmak üzere yedi alt ölçek oluşmuştur. Araştırma bulguları, ilköğretimokullarında değişimin ve yeniliklerin uygulanmasını engelleyen en önemli faktörün?Kaynak Yetersizlikleri? olduğunu ortaya çıkarırken, ?Kurumsal KültürYetersizlikleri? yedinci sırada yer almıştır. Deneklerin bazı alt ölçeklere yönelikalgılarında; okuldaki görevleri, cinsiyetleri, yaş düzeyleri, eğitim durumları vemeslek kıdemlerine bağlı olarak istatistiksel bakımdan anlamlı fark gözlenmiştir.Araştırmanın önemi, ilköğretim okullarında değişimin ve yeniliklerin uygulanmasıkonusunda politika belirleyicilere ve uygulayıcılara bir referans kaynak olarakhizmet sunabilmesidir.Anahtar Kelimeler: Değişim, Değişimin yönetimi, Eğitimsel değişim, Yenilik The study aims at uncovering some factors hindreing changes andinnovations at primary schools perceived by teachers and principals. The data weregathered from 128 principals and 673 teachers of 60 primary schools, randomly andproportionately selected from the research population in 2005-2006, in Şehitkamiland Şahinbey districts of Gaziantep province. Mean, independent samples t-test,rotated matrix factorial analysis, ANOVA and frequency were the tools in statisticalanalyses. The data collection tool, particularly developed for the study was dividedinto seven subscales as structural and administrative shortcomings; lack ofmotivation; shortcomings of the school environment; communication failures;limited resources; unfit organizational culture and lack of change leadership, afterfactorial analysis. Findings revealed that ?limited resources? was perceived to benumber one change hindering factor, while ?unfit organizational culture? was in theseventh order as a factor, hindering the implementation of changes and innovations atprimary schools. Statistically significant difference was observed between some ofthe sub-scales and subjects?status, gender, age educational background and tenure.The significance of the study is that it may serve as reference source for policymakers and practitioners in charge of change and innovations in primary education.Key words: Change, Change managament, Educational change, Innovation
Collections