İlköğretim okulu müdürlerinin yönetsel yeterliklerinin liderlik standartları inanç boyutu açısından incelenmesi (Gaziantep ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETLKÖĞRET M OKULU MÜDÜRLER N N YÖNETSEL YETERL KLER N NL DERL K STANDARTLARI NANÇ BOYUTU AÇISINDANNCELENMES(Gaziantep li Örneği)BÜLBÜL, SanemYüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Ana Bilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. Tokay GED KOĞLUHaziran 2006, 125 sayfaBu araştırma 2004-2005 öğretim yılı içerisinde, Gaziantep iline bağlı 9 ilçedeki ilköğretimokullarında görev yapan ilköğretim okulu müdürlerinin yönetsel yeterliklerinin liderlikstandartları inanç boyutu açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmanınörneklemini 581 A ve B tipi resmi ilköğretim okulunda görev yapan 600 öğretmenoluşturmaktadır. Veriler, 5 `i Vizyoner Liderlik, 5 `i Öğretim Liderliği, 4 `ü ÖrgütselLiderlik, 6 `sı Toplumsal Liderlik, 4 `ü Etik Liderlik, 4 `ü Politik Liderlik olmak üzere 6liderlik alanının sadece inanç boyutunu ölçen 28 maddelik 5 dereceli Likert tipi lköğretimOkulu Müdürlerinin Yönetsel Yeterliklerinin Liderlik Standartları nanç Boyutu Açısındanncelenmesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ilköğretimokullarında çalışan öğretmenlerin birlikte çalıştıkları okul müdürlerini, altı liderlikalanının inanç boyutunda yeterli buldukları görülmüştür. Öğretmenlerin birlikte çalıştıklarıokul müdürleri ile ilgili algıları arasında çalıştıkları okul tipi, yaş, medeni durum, en sonmezun oldukları eğitim kurumu, branş, mesleki kıdem betimsel değişkenlerine göreistatistiksel bakımdan anlamlı farklılıklar olduğu gözlemişken; cinsiyet, daha önce bireğitim kurumunda yöneticilik yapmış olma, herhangi bir hizmet içi eğitim programınakatılmış olma ve katıldıkları hizmet içi eğitim programının içeriği betimsel değişkenlerinegöre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenleringörüşlerine göre okul müdürlerinin en yüksek düzeyde gerçekleştirdiği davranışlarToplumsal Liderlik ve Örgütsel Liderlik alanlarının inanç boyutuna ait davranışlardır.Anahtar kelimeler: Liderlik, Okul Müdürü, Standart, Yeterlik. ABSTRACTANALYSIS OF THE ADMINISTRATIVE PROFICIENCY OF PRIMARY SCHOOLPRINCIPALS WITH REGARD TO DISPOSITION ASPECT OF LEADERSHIPSTANDARDS( A case study in Gaziantep)BÜLBÜL, SanemM.A. Thesis, Educational SciencesSupervisor: Prof. Dr. Tokay GED KOĞLUJune, 2006, 125 pages.This study was conducted to analize the administrative proficiency of primary schoolprincipals with regard to disposition aspect of leadership standards in 9 districts of Gaziantep.The sample of the study was 600 teachers working in 581 A and B type schools. Data weregathered using five-scale Likert type questionnaire including 28 items determining dispositionaspect of 6 leadership styles ( 5 for Visionary Leadership, 5 for nstructional Leadership, 4 forOrganizational Leadership, 6 for Community Leadership, 4 for Ethical Leadership and 4 forPolitical Leadership). According to statistical analysis of the data, teachers found theirprincipals adequate with regard to disposition aspect of 6 leadership standards. Whilestatistically significant differences were found between the perceptions of teachers in terms ofschool type, age, marital status, school graduated, subject area, experience in teaching; nostatistically significant differences were found in terms of gender, administratıon experience,participation in inservice training programs and the content of the inservice training.According to the perceptions of the teachers, the highest level of behaviours which theprincipals demonstrated were disposition aspect of Community and OrganizationalLeadership styles.Key Words: Leadership, School principals, standart, proficiency.
Collections