Okul temelli yönetim yaklaşımının ilköğretim okullarında uygulanabilirliğinin incelenmesi (Gaziantep İli Merkez İlçeleri Örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETOKUL TEMELLİ YÖNETİM YAKLAŞIMININ İLKÖĞRETİMOKULLARINDA UYGULANABİLİRLİĞİNİN İNCELENMESİ(Gaziantep İli Merkez İlçeleri Örneği)ROŞAN, ŞükrüYüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Ana Bilim DalıTez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. M. Semih SUMMAKHaziran 2006, 92 sayfaBu araştırma, 2005-2006 eğitim öğretim yılı içerisinde, Gaziantep ili merkezilçelerinde görev alan ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin, okul temelliyönetim yaklaşımının ilköğretim okullarında uygulanabilirliğine ilişkin görüşleriniincelemek amacı ile yapılmıştır.Araştırma betimsel yöntem ve ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir.Araştırma evrenini 133 özel ve resmi ilköğretim okulunda görev yapan 6421 yöneticive öğretmen oluşturmuştur. Araştırma evreni iki tabakaya ayrılmıştır. Veri toplamaaracı tabakalar içinden yansız örneklem yolu ile rastgele seçilen 11 ilköğretim okuluve 9 özel ilköğretim okulunda görev yapan 400 yönetici ve öğretmene uygulanmıştır.Araştırmada kullanılmak için, araştırmacı ve danışman tarafından hazırlananlikert tipi ölçme aracı kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik katsayısı (Alpha= 0.85)bulunmuştur. Betimsel değişkenlerin çözümlenmesi için t-testi ve tek yönlü varyansistatistiksel işlemleri kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, denekler okul temelli yönetim yaklaşımınınilköğretim okullarında uygulanmasının iyi olacağı görüşündedirler.Araştırma sonunda, ilköğretim okullarının daha etkin bir yönetim yapısınadönüşmesi ve okul temelli yönetim yaklaşımının ilköğretim okullarındauygulanmasına ilişkin bazı önerilere yer verilmiştir.Anahtar kelimeler: Okul temelli yönetim, özerklik, yerinden yönetim. ABSTRACTANALYSIS OF THE FEASIBILITY OF SCHOOL-BASEDMANAGEMENT IN PRIMARY SCHOOLS(A Case Study in Greater Gaziantep Province)By ROŞAN, ŞükrüMaster?s Thesis, Educational Sciences DepartmentSupervisor: Assist. Prof. Dr. M. Semih SUMMAKJune, 2006, 92 pagesThis research study attempts to analyze the feasibility of school-basedmanagement in primary schools from administartors? and teachers? point of view.As a descriptive field survey, the target population of the study was 6421administrators and teachers at the public and private primary schools in Gaziantepprovince during the academic year 2005-2006. Data collection tool, specificallydeveloped for this particular research, was administered to 400 subjects, randomlyselected as the sample, with a return rate of 86%. The reability of the data collectiontool has been found as (Alpha= 0.85).The findings of the study revealed that subjects had a positive attittudetowards school-based management. Private school teachers and administratorsseemed to favour school-based management more than their public schoolcounterparts. While school-based budget was seen more feasible by public schooladministrators, subjects in general perceived the manuplative politics as the numberone obstacle for the success of educational reforms.Key words: School-based management, autonomy, local administration
Collections