İlköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yönetimi stratejilerinin incelenmesi (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETLKÖĞRET M OKULU ÖĞRETMENLER N N ÇATIŞMA YÖNET MSTRATEJ LER N N NCELENMES(Gaziantep Örneği)ÖZGAN, HabibDoktora Tezi, Eğitim Bilimleri Ana Bilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. Tokay GED KOĞLUAralık 2006, 155 sayfaBu araştırma ilköğretim okulu öğretmenlerinin çatışma yaşadıkları durumları vekullandıkları çatışma yönetim stratejilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. lköğretimokulu öğretmenlerinin yaşadıkları çatışmalar kişisel değişkenler çerçevesindeincelenmiştir. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanınevrenini 2005-2006 yılı eğitim-öğretim döneminde Gaziantep il merkezindekiilköğretim okulu öğretmenleri oluşturmaktadır (4710). Örneklem, basit tesadüfûörnekleme yoluyla seçilmiştir (1252). Araştırmada veri toplama araçları olarakaraştırmacı tarafından geliştirilen ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Öğretmenlerin OkuldakiYaşadıkları Çatışmalara lişkin Anket? ve ?Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği?kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, standartsapma, kay-kare testi, t testi, tek yönlü varyans analizi ve farkların kaynağınıbelirlemek için LSD testi uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda;ilköğretim okulu öğretmenlerinin kıdem durumu, cinsiyeti, eğitim durumu, yaşı,çalıştıkları okullardaki görev süreleri, çalıştıkları okullardaki öğretmen sayıları,çalıştıkları ilköğretim kademesi ve branş değişkenleri ile çatışma yaşadıkları karşıtaraflar, çatışma konuları ve nedenleri arasında ve kişisel değişkenler ile çatışmayönetimi stratejileri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bulgular literatürçerçevesinde yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: lköğretim Okulu Öğretmenleri, Çatışma Yönetimi Stratejileri,Çatışma Yönetimi ABSTRACTANALYSIS OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS? CONFLICTMANAGEMENT STRATEGIES(A case study in Gaziantep)ÖZGAN, HabibPh.D. Dissertation, Department of Educational SciencesSupervisor: Prof. Dr. Tokay GED KOĞLUDecember 2006,155 pagesThis study aims to identify the situations in which primary school teachers faceconflicts and the strategies they use to overcome these conflicts. The conflicts theyexperience were analyzed within the frameworks of their personal variables. Thestudy targeted at 4710 primary school teachers in Gaziantep in 2005-2006 academicyear. Subjects were identified through simple random sampling (1252). In this study,the ?Personal Information Form? that was developed by the researcher, the?Questionnaire about Primary school Teachers? conflicts? and the ?Scale of ConflictManagement Strategies? were used as data collection tools. The collected data wereanalyzed through techniques such as percentage, mean, standard deviation, chi-square, t-test, one-way ANOVA and LSD test to analyze the source of the variance.Analyses of data confirmed that there are significant variance between personalvariables (age, sex, education, length of service number of teachers at the sameschool, length of service at his/her school, subject taught, whether he/she teaches atfirst (1-5) or second (6-8) stage of the primary school, whether he/she attended aconflict management course or not), the opposite side of the conflict, the subject ofconflict, the source of conflict the strategies used during the conflict. The findingswere analyzed within the context of literature. Some suggestions were drawn fromthe findings.Key Words: Primary School Teachers, Conflict Management, Conflict ManagementStrategies
Collections