Ortaöğretim öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin çoklu zeka kuramına göre zekaalanlarıyla, öğrenme stratejileri arasındaki ilişkiyi incelemek ve cinsiyet, okul türü,sınıf düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin zeka alanları ve öğrenme stratejilerindebir fark olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2005-2006 eğitimöğretim yılında Gaziantep ili merkez Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerindeki yedi genellise ile birer Anadolu ve Fen lisesi oluşturmaktadır. Toplam dokuz lisede 652öğrenci araştırmaya alınmıştır. Araştırmaya alınacak okulların şubeleri kümeörnekleme yöntemiyle belirlenmiş, öğrenciler ise ad çekme yöntemiyle tespitedilmiştir. Araştırmada veri toplama amacıyla Çoklu Zeka Ölçeği ve ÖğrenmeStratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada orta öğrenim öğrencilerinin zekaalanları ve öğrenme stratejilerinde cinsiyet değişkenine göre bir fark olup olmadığınıbulmak için t testi; zeka alanları ve öğrenme stratejilerinde okul türü ve sınıf düzeyideğişkenine göre bir fark olup olmadığını bulmak için de tek yönlü varyans analizikullanılmıştır. Orta öğretim öğrencilerinin zeka alanları ile kullandıkları öğrenmestratejileri arasındaki ilişki ise Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayı ileincelenmiştir. Araştırma sonunda öğrencilerin kişisel zeka alanı ve içsel zeka alanını,diğer zeka alanlarına göre daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Öğrenme stratejileriarasından da yaparak öğrenmeye dayalı öğrenme stratejisini diğer öğrenmestratejilerine göre daha fazla kullanma eğilimleri vardır. Orta öğretim öğrencilerininzeka alanlarıyla öğrenme stratejileri arasında olumlu yönde ve orta düzeyde bir ilişkibulunmuştur. Bu iki değişken arasında en yüksek ilişki kişiler arası zeka alanı ilegrup çalışmasına dayalı öğrenme stratejisi alanı arasındadır. Cinsiyet değişkeninegöre kız öğrencilerin zeka alanlarını ve öğrenme stratejilerini erkek öğrencilerinkinegöre daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Öğrenim görülen okul türüne göreöğrencilerin zeka alanlarına bakıldığında genel liselerde öğrenim gören öğrencilerinen yüksek sözel zeka alanına ve doğa zeka alanına sahip oldukları belirlenmiştir. Fenlisesi öğrencilerinin en yüksek matematik zeka alanına sahip oldukları bulunmuştur.Öğrenim görülen okul türüne göre öğrenme stratejileri bakımından, genel liseöğrencilerinin dinlemeye dayalı, grup çalışmasına dayalı ve yazılı çalışmaya dayalıöğrenme stratejilerini, diğer lise türlerinde öğrenim gören öğrencilere göre dahayüksek oranda kullandıkları bulunmuştur. Ayrıca Fen lisesi öğrencilerinin,görselliğe dayalı öğrenme stratejisi ile sözel görsel temasın dengeli bileşiminedayalı öğrenme stratejilerini diğer lise türlerine göre daha yüksek orandakullandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf düzeyideğişkenine göre öğrenme stratejileri ölçeğinden almış oldukları puanlar arasındaanlamlı bir fark bulunamamıştır.Anahtar Kelimeler: Öğrenme stratejisi, zeka alanı, ortaöğretim(lise) öğrencileri The aim of this study is to identify the relationship between the multipleintelligence(s) category in a multiple intelligence theory and learning strategies, withrespect to gender, school type and grade. The sample of this research consists ofseven high schools, an Anatolian high school and science high school students. 652students from 9 schools have participated this research. The school participated thestudy sample were determined via ?group sampling? method, while the actualsubject(students) were identified by random sampling procedures. In data collectionstudents? personal information, Multiple Intelligence Scale and Learning StrategiesScale have been used. t-test for independent sample has been used to find out thedifference between high school students? learning strategies and their intelligencecategory according to sex variable. Variance Analysis has been used to find out thedifference between intelligence category and learning strategies in term of schooltype variables and class level. To find out the relation between high school students?intelligence category and the learning strategies, Pearson Correlation Coefficient hasbeen used. At the end of this research it has been proved that students have usedpersonal intelligence category and intra personal intelligence more than other type ofintelligence categories and also they have tendency to use learning strategies basedon bodily-kinesthetic intelligence more than other sort of learning strategies. At thesame time, it was found a moderate and positive relationship between students?intelligence category and learning strategies. It was found that the highestrelationship between personal intelligence and the study based on group worklearning strategies in the two variables. It was also found that female students haveemployed more intelligence category than male students. According to the schooltype attended, general high school students have highest linguistic and naturalintelligence categories. Science high school students have the highest mathematicalintelligence category. According to the school type attended, general high schoolstudents use more learning strategies based on listening, group work and writing thanother high school students use and it was found that general high school students usemore learning strategies based on visual on visual and equal mixture of verbal-visualcontact than other students. According to class levels students attended, there was nosignificant difference on Learning Strategies Scale.Key Words: Learning strategies, Intelligence category, High school students.
Collections