İlköğretim okulu yöneticilerinin iş doyumları ile örgütsel stres kaynakları arasındaki ilişki (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma ilkögretim okulu yöneticilerinin is doyumları ile örgütsel streskaynakları arasındaki iliskiyi ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıstır. Arastırmabetimsel yönteme ve iliskisel tarama modeline göre desenlenmistir. Veriler 2005-2006 ögretim yılında Gaziantep ili Sehitkamil ve Sahinbey ilçelerinde görev yapan284 lkögretim okulu yöneticisinden toplanmıstır. Veri toplama araçları olarak D. J.Dawis ve arkadasları (1967) tarafından gelistirilen ve Telman (1988) tarafındanTürkçe'ye uyarlanan ?Minnesota s Doyumu Ölçegi? ile Pehlivan (1993) tarafındangelistirilen ?Örgütsel Stres Kaynakları Ölçegi? kullanılmıstır. Verilerin analizindepearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, aritmetik ortalama, yüzdelikdagılım, bagımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi ve farkların kaynagınıbelirlemek için çoklu karsılastırmalar LSD testi kullanılmıstır. Arastırma verilerininanalizi sonucunda is doyumu ile örgütsel stres kaynakları arasında düsük düzeyde,negatif yönde ve anlamlı (r= -,24, p<0,01) bir iliski bulunmustur. Arastırmaya katılanyöneticilerin is doyum düzeylerinin ?normal? düzeyde oldugu saptanmıstır.Arastırmaya katılan yöneticileri örgütsel stres kaynaklarından en fazla ?yetkeyapısı?na iliskin stres kaynaklarını, en az olarak ise ?kültürel yapı?ya iliskin streskaynaklarını algıladıkları saptanmıstır. Arastırmaya katılan yöneticilerin isdoyumlarını algılamalarında kıdem ve görev unvanı degiskenleri anlamlı farklılıkyaratırken, cinsiyet, yas, ögretmen sayısı, egitim yönetimi ile ilgili kurs, seminer yada hizmet içi egitime katılma durumu degiskenlerinin anlamlı farklılık yaratmadıklarısaptanmıstır. Arastırmaya katılan yöneticilerin örgütsel stres kaynaklarınıalgılamalarında cinsiyet ve kıdem degiskenleri anlamlı farklılık yaratırken, yas,görev unvanı, ögretmen sayısı, egitim yönetimi ile ilgili kurs, seminer ya da hizmetiçi egitime katılma durumu degiskenlerinin anlamlı farklılık yaratmadıklarısaptanmıstır. Bulgular literatür çerçevesinde yorumlanmıstır. Elde edilen bulgularısıgında öneriler gelistirilmistir. This study aims to identify the relationship between job satisfaction and sources oforganizational stress of the administrators in primary schools. The study is designedbased on descripture method and relational research model. The scope of the studyconsist of 284 administrators of primary schools located in Sehitkamil and Sahinbeyin Gaziantep in 2005-2006. In this study ?The Minnesota Job Satisfaction Scale?developed by D.J. Dawis and his friends (1967) and adapted into Tukish by Telman(1988) and ?Reasons of Organizational Stres Scale? developed by Pehlivan (1993)were used as data collection tools. The collected data were analyzed through pearsonproduct correlation tecnique, mean, percentage, independent samples, t-test, one wayANOVA and LSD test to analyze the sources of the differences. Analysis of dataconfirmed that there is a low negative and significant (r= -,24, p<0,01) relationshipbetween the job satisfaction and reasons of organizational stress. It was found thatthe level of job satisfaction of the administrators participated in the study is normal.It was determined that the administrators participated in the study mostly perceivethe stress reasons related to ?authority structure? among the reasons of organizationalstress and the stress related to the ?cultural structure? at minimum. While thevariables of tenure and title of service cause a significant vairance in the perceptionof the job satisfaction of the administrators participated in the study, it has come outthat the variables in the case of attending in courses, seminars etc related to gender,age, number of teachers, educational management have no significant variances.Findings revealed that the variables in the case of attending courses, seminars etcrelated to age, title of service, number of teacher, educational management have nosignificant variances while significant difference was observed in the variables ofgender and tenure based on the perception of reasons of organizational stress of theadministrators paticipated in the study. The findings were analyzed with in thecontext of literature. Some suggestions were drawn from the finding.
Collections