Yönetsel bir sorun olarak dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin sınıf ve psikolojik danışma ve rehberlik öğretmenleri tarafından tanınma yeterliliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma temelde, ilköğretim düzeyinde, dikkat eksikliği ve hiperaktivitebozukluğu olan öğrencilerin, sınıf ve psikolojik danısma ve rehberlik öğretmenleri tarafındantanınma yeterliliklerinin belirlenmesi sorununa yöneliktir. ?lköğretim düzeyinde, DE/HB olanöğrencilerin normal eğitime dahil edilmeleri konusuna yönetsel bir sorun olarak dikkatçekmeyi, ileride tasarlanacak hizmet içi eğitim programlarına veri sağlamayı ve bu konudagenel bir farkındalık olusturmayı hedeflemektedir. Veriler 2006?2007 öğretim yılındaGaziantep ?li Sehitkâmil ve Sahinbey ilçelerinde, evreni temsil oranı dikkate alınarak oranlıküme örnekleme yöntemi ile seçilen 26 ilköğretim okulunda görev yapan 454 sınıf ve 15Psikolojik Danısma ve Rehberlik öğretmeninden elde edilmistir.Arastırma, bir proje bütünü içinde yürütülen çalısmaların bir parçası olmaktan öte,alanyazında DE/HB ile ilgili arastırmaların, incelenen evrende, öncüsü olması ve sınıf vePDR öğretmenlerinin DE/HB'ye yönelik bilgi ve tutumlarının algılanması bakımlarındanönemlidir.Arastırma için özel olarak bir ölçek gelistirilmistir. Deneklerce verilen yanıtlar SPSS10,0 paket programında çözümlenmistir. Verilerin çözümünde ortalama, yüzdelik dağılım,bağımsız örneklem t-testi teknikleri kullanılmıstır. Arastırma bulgularına göre sınıf ve PDRöğretmenlerinin DE/HB olan öğrencileri tanıma yeterlilik düzeyleri oldukça düsük (sırasıyla17 üzerinden, 8,8 ve 9,40) bulunmustur ve ortalamalar arasında anlamlı bir fark olmadığıgözlenmistir. Ayrıca deneklerin beyan ve algılarına dayanarak, normal eğitime devam eden ve?DE/HB olduğu düsünülen? öğrencilerinin arastırma evrenindeki dağılımı %1,4 olarakbelirlenmistir. Elde edilen bulgular ısığında, DE/HB'nin öncelikle yönetsel bir sorun olarakele alınması ve ilköğretim sınıf ve PDR öğretmenlerinin DE/HB konusunda ciddi bireğitimden geçirilmeleri önerilmistir.Anahtar kelimeler; Dikkat Eksikliği / Hiperaktivite Bozukluğu (DE/HB), PsikolojikDanısma ve Rehberlik, Sınıf öğretmeni The study aimed at assessing general education teachers? and school counselors? levelof proficiency in identifying students with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder, as anadministrative problem at primary school level. It also sought to provide some preliminarydata which would be used as the foundation of in-service training programs to be designed onAD/HD. The data were obtained from the proportionately selected research population inSehitkamil and Sahinbey districts of Greater Gaziantep province. 454 primary school teachersand 15 psychological counselors in 26 primary schools joined the study as subjects in 2006-2007 academic year.It is hoped that the study would contribute to the literature by creating a generalawareness on AD/HD as an administrative problem. The study is important in that it is thefirst study conducted within the current population on AD/HD; beyond being acomplementary part of an ongoing project.A special scale was developed for the study. Reliability and validity of the scale wasassured with a reliability coefficient of 0, 61 (by Kuder Richardson 20) and Content ValidityRate of 0, 83. The responses given by the subjects were analyzed by using SPSS 10.0. Mean,independent samples t-test, and frequency were the major tools in statistical analyses. Thefindings indicate that the primary teachers? and school counselors? level of knowledge aboutstudents with ADHD, appears to be insufficient (8, 8 and 9, 40 respectively, over 17) and nostatistically significant difference was observed between the mean scores of the groups. In thelight of the findings, it is suggested that general education teachers and school counselorsshould be offered a comprehensive in-service training on ADHD.Key words: AD/HD, school counselor, primary school teacher
Collections