İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin öğrenmenin önkoşulu olarak duygusal güvenliğe ilişkin farkındalık düzeylerinin incelenmesi (Gaziantep ili Nizip ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma 2009- 2010 eğitim- öğretim yılı içerisinde Gaziantep İli Nizip ilçesi İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin öğrenmenin önkoşulu olarak duygusal güvenliğe ilişkin farkındalık düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ortaya çıkışında beyin uyumlu öğrenme ve eğitsel sinirbilim alanlarında yapılan çalışmalarda duyguların öğrenme sürecindeki etkilerinin incelenmesi etkili olmuştur. Bu araştırma ile ilköğretim birinci kademe öğretmenlerinin öğrenmenin önkoşulu olarak duygusal güvenliğe dair farkındalıkları örneklem sınırları içinde ortaya çıkarılmak istenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerle alanda yeni bir açılıma öncülük etmek ve ilgili alan literatürüne katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel yönteme göre desenlenmiştir. Örneklem, yansız örneklem yoluyla rastgele seçilen beş ilköğretim okulu birinci kademe öğretmenlerinden oluşmaktadır. Veriler öğrencilerin duygu durumunu anlayabilme, öğrencilerle iletişimde rahatlık, öğrencilerin bireysel farklılıklarını gözetme, mesleki memnuniyet ve özyönetim yetenekleri alt boyutları olan beşli likert tipi 40 maddeden oluşan İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin Duygusal Yetkinliklerini Değerlendirmeye Yönelik anket kullanılarak toplanmıştır. Betimsel değişkenlerin çözümlenmesi için t testi ve tek yönlü varyans ( ANOVA) çözümlemesi gerçekleştirilmiştir. Verilerin işlenmesi sonucunda öğretmenlerin cinsiyetleri ve çocuk sahibi olup olmadıkları ile öğrencilerinin duygu durumlarını anlayabilmeleri ve bireysel farklılıklarını gözetmeleri, sınıf mevcudu ile rahat iletişim kurabilmeleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak öğretmenlerin duygusal yetkinlikleri ile mezuniyet alanlarında çalışmamaları, yaşları, meslekte görev süreleri veya eğitim fakültesi mezunu olmamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir. Araştırma sonucu İlköğretim Birinci Kademe Öğretmenlerinin ?öğrenmenin önkoşulu olarak? duygusal güvenliğe ilişkin farkındalık düzeylerinin oldukça yüksek olduğunu (4,27) göstermiştir. Bu araştırmanın öğretmenlerin ?duygusal yeterliliklerinin? öğrenciye yansıması ve öğrenme ortamında ?duygusal güvene? olan ihtiyaca yönelik yapılacak çalışmalara öncülük etmesi umulmaktadır. This study was carried out in Gaziantep, Nizip district during 2009-2010 academic year to analyze the primary school teachers? awareness of ?emotional safety? as a learning prerequisite. Descriptive method was followed throughout the study. The sample of the study consisted of 5 randomly chosen primary schools and 102 teachers working at these schools. The data analyzed were gathered by a specially developed questionnaire by the researcher to assess the subjects? emotional competency. The questionnaire consisted of 40 clauses and each would be scored based on 5-scale and it also consisted of five sub-dimensions as: teachers? ability to understand their students? emotional states; convenience on communication; considering students? individual differences; pleasure at job and capabilities of self-management. One-way and t-test statistical tools were used for the analysis of independent variables. According to the research results, Primary Teachers? Awareness of Emotional Safety as a Learning Prerequisite was found to be at a very high level with a degree of 4,27. It was also found that there were no significant differences between the teachers? gender and their capability of understanding students? emotional states as well as considering the students? individual differences. Similarly, no significant difference was observed between the teachers? emotional competency and their educational background. This research can be considered as an explaratory study pointing out to the importance of emotional safety in learning environments and teachers? emotional competency especially when dealing with their students in the classrooms.
Collections