Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretim sürecinde karşılaştıkları öğrenci zorlukları ve kullandıkları müdahale türleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı sınıf öğretmenlerinin matematik öğretim sürecinde karşılaştıkları kavram yanılgılarının nedenlerinin ve sınıf öğretmenlerinin müdahale türlerinin belirlenmesidir. Bu çalışma nitel bir araştırma olup, deseni durum çalışmasıdır. Çalışma kapsamında dört sınıf öğretmeninin eğitim öncesi ve eğitim sonrası derslerinden birer adet olmak üzere toplamda sekiz adet matematik dersi videoya çekilmiş ve bu videolar da öğrenci zorluklarının nedenleri ve öğretmen müdahale türleri belirlenip, videolar eğitim öncesi ve sonrası değişiklikleri karşılaştırmak amacıyla analiz edilmiştir. Öğrenci zorluklarının nedenleri ve öğretmen müdahale türleri ile ilgili kategoriler oluşturulmuş ve bu kategorilere dayalı analizler yapılmıştır. Analizler öğrenci zorluklarının nedenleri açısından incelendiğinde, eğitim öncesinde ve sonrasında öğrenci zorluklarının oluşmasında, öğrenci kaynaklı nedenlerle birlikte öğretmen müdahalelerinin ve yönergelerinin de etkili olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen müdahalelerine ilişkin analizler ise öğretmenlerin eğitim öncesi ve sonrasında öğrenci zorlukları karşısında ikaz etme, soru ya da açıklamayı tekrar etme, doğruyu söyleme, soru sorma, sınıf tartışmasına sunma ve ihmal etme müdahale türlerini kullandıklarını ortaya koymuştur. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular öğrenci zorluklarının oluşmasında özellikle öğrencilerden kaynaklanan nedenlerin rol oynadığını göstermektedir. Bunun yanında öğretmenlerin süreç içerisindeki müdahalelerinin ve verdikleri yönergelerinin de etkili olduğu tespit edilmiştir. Bulgular ayrıca eğitim öncesinde öğretmenlerin zorluklar karşısında diğer müdahale türlerini kullanmanın yanında özellikle ihmal etme, doğruyu söyleme ve sınıf tartışmasına sunma üzerinde yoğunlaştıklarını göstermektedir. Ancak eğitim sonrasında bu durum değişikliğe uğramış olup, kullanılan müdahale türü olarak doğruyu söyleme ile soru ya da açıklamayı tekrar etme üzerinde yoğunlaşıldığı görülmektedir. The purpose of this thesis is to find out the reasons for the emergence of misconceptions that math teachers face and the types of interventions the teachers employ in the course of their instruction. This study is a qualitative research and a case study. A total of four teachers participated in this study and their classroom practices were videotaped two times: before and after education. The videotapes were then analyzed in order to find out the reasons for the student?s difficulties and the types of interventions the teacher utilized in the course of instruction. This analysis also helped us compare and contrast the instructions taking place before and after education. The data analysis resulted in the exploration of a number of categories on the reasons for the student?s difficulties and types of teacher?s interventions made. The results indicated that the reasons for the emergence of students? difficulties before and after education were resulted not only from the students themselves, but also the teacher?s interventions and their guidance. The analysis of teacher?s interventions indicated that teachers utilized such interventions as warning, repeating the question or the explanation, telling the truth, questioning, presenting class discussion and ignoring. The findings also indicated that the main factor for the emergence of students? difficulties were the students themselves. Furthermore, the data indicated that the teacher?s interventions and their guidance were also one of the factors leading to the emergence of students? difficulties. The results also showed that before education the teachers tended to utilize such interventions as ignoring, telling the truth and presenting the class discussion. But this tendency changed after education and turned out to be telling the truth and repeating the question or the explanation.
Collections