Asimetrik enformasyon ve Türk sigorta sektörü: Gaziantep Kasko Sigortası Pazarı`na yönelik ampirik bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Asimetrik enformasyon, ticareti kısıtlayan özelliği ile piyasa denge fiyatı üzerinde olumsuz bir etki oluşturmaktadır. Günümüzde bu etki; birçok piyasada ve ekonomik, sosyal, politik vb. birçok olgunun temelinde bulunmaktadır. Sonuçta asimetrik enformasyonun büyüklüğüne bağlı olarak bu sorun, piyasaları önemli ölçüde etkilemektedir. Ülke ekonomisindeki belirsizliği ve riski transfer ederek sermaye piyasasını geliştirmesi işlevleriyle, genel ekonomi üzerinde olumlu bir etkiye sahip olan sigorta endüstrisinde de bu sorunla karşılaşılmaktadır. Bu sebeple sigorta piyasasında asimetrik enformasyonun varlığına yönelik ampirik bulgular arayan çalışmalar önemli bir hale gelmiştir. Ayrıca; çalışmalardan elde edilen bulguların pratik hayatta da uygulanabilirliği, bu konuya olan ilgiyi daha da arttırmıştır. Türk Kasko Pazarı'nda ise, bu konuyla ilgili ampirik bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu noktadan hareketle, bu çalışmada; büyük bir sigorta şirketinin Gaziantep'te bulunan bir temsilcisinden alınan, 2008:09 ? 2010:09 döneminde sigortaya giriş yapmış müşterilere ait veri setinde, asimetrik enformasyonun varlığına ampirik olarak kanıt bulmak amaçlanmıştır. Sektördeki nispi büyüklüğü dikkate alınarak analiz kapsamında, sadece kasko sigortalarına ait veriler kullanılmıştır. Amaca yönelik olarak çalışmada, literatürde sıkça kullanılan probit ve logit modelleri ile iki ayrı deneme yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, Gaziantep' den alınmış Türk Kasko Pazarı' na ait veri setinde, asimetrik enformasyonun var olduğunu ampirik olarak doğrulamamaktadır.Anahtar Kelimeler: Asimetrik enformasyon, asimetrik enformasyon tahmini, sigorta, probit,Türkiye Sigorta Pazarı. Asymmetric information constitutes a negative impact on the market equilibrium price since it features a restriction on the trade. In daily life, its effects can be seen in the basis of many cases such as economy, social relations, politics and in markets. Therefore, the asymmetric information may lead to a marketing crash depending on its impact. Similarly, insurance market is also affected by the asymmetric information. This market plays an essential role on the general economoy by transferring uncertainty and risk of the national economy to develop the capital market. Recently, it is getting significant to do studies aiming to find empirical evidence for asymmetric information on the insurance market. Practical results obtained in these studies can be directly applicable to the real life and therefore the issue becomes more attractive in academia. When Turkish Insurance Market is considered there is no available empirical study on this topic. Hence, in the study, it is is aimed to find empirical evidences of the existence of asymmetric information in Turkish Insurance Market. Specifically, the study focuses the automobile insurance since the insurance market itself is relatively large. A set of data from customers of Gaziantep Agency of a large insurance company in Turkey is included. The consumers attended the insurance in a time period of 09.2008 to 09.2010. Two separate attempts have been performed for the analyzes by utilizing commonly used probit and logit models in literature. The results show that the existance of asymmetric information is not validated empirically on the data set of Turkish Automobile Insurance Market which is obtained in Gaziantep.Key Words: Asymmetric information, evidence of asymmetric information, insurance, probit, Turkish Insurance Market.
Collections