İlköğretim okul müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan yönetici becerileri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, okul müdürlerinin yönetici becerilerine ilişkin algılarının, iş doyumlarıyla ilişkisi olup olmadığını belirlemek amacıyla 2010-2011 eğitim-öğretim yılı içerisinde, Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan ilköğretim okullarında yapılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini, Gaziantep ili, Şahinbey ilçesindeki 25 ilköğretim okulunda görev yapan 520 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla ?21. yy. Okul Yönetici Becerileri Değerlendirme Ölçeği? ve ?İş Doyum Ölçeği? kullanılmıştır. Ölçek üç bölümden oluşmuştur. Bunlar ; (1) betimsel bilgilerin, (2) okul müdürlerinin yönetici becerilerine ilişkin maddelerin, (3) iş doyumunu etkileyen faktörlere ilişkin maddelerin yer aldığı bölümlerdir. Araştırma verileri ?ortalama?, ?standart sapma?, ?t-testi?, ?tek yönlü varyans analizi?, ?Post Hoc çoklu karşılaştırmalar testi? ve ?Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı? ile çözümlenmiştir. Okul müdürlerinin yönetici becerileri düzeyi ile öğretmenlerin iş tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla, ölçeklerdeki alt faktörlerin aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları tespit edilmiştir. Bu tespit sonucunda; okul müdürlerinin yöneticilik becerilerini ?genellikle? düzeyinde sergiledikleri, öğretmenlerin iş doyumlarının ise ?Memnunum? düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen verilerle, araştırmaya katılan öğretmenlerin değerlendirmelerinin, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, branş, aynı müdürle çalışma süresi ve mezun olunan okul değişkenlerine bağlı olarak farklılık gösterip göstermediği test edilmiştir. Yapılan bu fark testleri sonucunda bazı demografik değişkenlere ait alt gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık (p<.05) tespit edilirken, bir kısmında ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Yapılan analizler sonucunda yönetici performansı toplam puanı ile öğretmenlerin iş doyumu toplam puanı arasında pozitif, doğrusal ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. This study was conducted in order to determine whether or not a relationship exists between primary school principals? administrator skills and teachers? job satisfaction in 2010-2011 academic year. The sample of the study included 520 teachers in 25 public primary schools in Şahinbey, Gaziantep. In the study, two scales were used to collect data. The first scale was ?21st Century School Administrator Skills Assessment? while the second one was ?Job Satisfaction Inventory.? The sections of the scale were about (1) demographic characteristics, (2) items related to the school principal?s administrator skills, (3) items related to the factors affecting job satisfaction. Data were analyzed using mean, standard deviation, t-test, one?way ANOVA, post hoc multiple comparison test and Pearson moment correlation coefficient techniques. In order to determine the administrator skills levels of school administrators and teachers? job satisfaction levels, means and standard deviations were calculated. As a result of this, teachers were found to think that primary school principals demonstrated administrator skills at ?often? frequency level and that teachers? job satisfaction was at ?satisfied? level. In addition, through the collected data, whether the results differ in terms of demographic variables such as gender, age, tenure, branch, time working with same administrator and educational level were investigated. Some of the teachers differed significantly while others did not in their perceptions of administrator skills of the primary school principals and their own job satisfaction. As a result of the statistical analysis, a statistically significant (positive and linear) relationship was found between the school principal?s administrator skills and their job satisfaction.
Collections