Menfezlerin projelendirilmesi için taşkın hesap metodları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yüksek Usans Tezi MENFEZLERİN PROJELENDİRİLMESİ İÇİN TAŞKIN HESAP METODLARI Ayşe Hülya AŞKAN Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı 1996, Sayfa: 119 Bu tezde genel olarak taşkın hesap metodları incelenmektedir. Menfezlerde kullanılabilecek taşkın hesap metodu olarak; Mockus, DSİ Sentetik ve Rasyonel metodları beş ayrı havza için yapılmış ve buna göre menfezler boyutlandırılmaya çalışılmıştır. Şehiriçi veya şehirlerarası yollarda su, ister yüzeysel ister yeraltı suyu şeklinde olsun, istenmeyen zararlı bir unsurdur. Yüzeysel sular ve yeraltı suları yolun alt yapısında kullanılan dolgu malzemesini suya doygun hale getirerek trafik yükünün de etkisiyle, boşluk suyu basıncının oluşması dolayısıyla zeminin içsel sürtünmesinin azalmasına yol açmaktadır. Böylece dolgunun taşıma gücü azalmakta ve çökmeler meydana gelmektedir. Yüzeysel suları yol altından uzaklaştırmada kullanılan menfezler projelendirilirken belirli bir ihtimalle gelebilecek taşkınlara göre boyutlandırılır. Menfezler, yol güzergahını kesen dereler üzerine inşa edildikleri için taşkın havzaları nispeten küçük yerlerdir. Taşkın havzası küçük alanlarda kullanılabilecek metodları Mockus, DSİ Sentetik ve Rasyonel metodlardır. Bu çalışmada da Konya - Aksaray Karayolunu kesen 5, 6, 7, 10 nolu dereleri ve Gölbaşı yolundaki Şaşkaya deresi için sözü edilen üç metod uygulanmış ve yolun öneminden dolayı en güvenlikli debiyi veren metod bulunarak menfezler boyutlandırılmıştır. ANAHTAR KELİMELER: Taşkın hesabı, menfez, birim hidrograf. SUMMARY Master's Thesis FLOOD CALCULATION METHODS FOR PROJECTING CULVERTS Ayşe Hülya AŞKAN Fırat University Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Civil Engineering 1996, Page; 119 In this thesis the flood calculation methods are examined. As the flood calculation methods; DSİ Synthetic, Mockus and Rational methods are applied for five different areas and culverts were designed accordingly. The water which flows superficial or underground is a harmful element both in the city roads and intencitiy roads. Underground and superficial water makes the filler material used for saturated road foundation. This and the vacuum pressure caused by traffic load decrease the inner friction of the base so that the strength of the filler material is reduced and some slips occures. The culverts built for removing superficial water must be designed according to flood possibilities. The culverts generally constructed on the locations that the road and the small rivers crossed, therefore their flood bases are reletively smaller. The methods can be used on these bases; Mockus, DSİ Synthetic and Rational methods. These three methods were applied for 5th, 6th, 7th, 10th rivers crossing Konya - Aksaray Highway and for Şaşkaya river on Gölbaşı direction. The most confident method determined and the culverts were designed accordingly. KEYWORDS: Flood calculation, culvert, unit, hydrograph.
Collections