İçten yanmalı motorlarda türboşarjın aplikasyonları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İÇTEN YANMALI MOTORLARDA TÜRBOŞARJ'IN APLİKASYONLARI Cenk SAYIN Anahtar Kelimeler: Aşın doldurma, Model Motor Özet: Bu tez çalışmasında, genel olarak, türboşarj'ın aplikasyonları incelenmiştir. Bu amaçla, dört zamanlı, direkt püskürtmeli, türbo doldurmalı, ara soğutuculu Phaser 180 Ti. Turbo intercooler dizel motoru, test motoru olarak seçilmiştir. Deneysel çalışmalarda test motoru önce aşın doldurmasız olarak farklı devir kademelerinde test edilmiş ve sonuçlan kaydedilmiştir. Daha sonra aynı motor aşın doldurmalı olarak tekrar test edilmiştir. Deneysel ve hesaplama sonuçlan, aşın doldurmanın bir dizel motorunun performansını önemli ölçüde etkilediğini göstermiştir. Motor silindirlerine daha fazla hava gönderilmesi, motorun tabii emişiyle değil, dışarıdan havanın pompalanması yoluyla sağlanabilir. Doğal emişli motorlarda silindir hacmi içerisine normal bir emme stroku sırasında, normal emilenden daha fazla hava veya yakıt karışımı vermeye, aşın doldurma denir. Ana hedef; silindirlere verilecek hava dolgusunun basıncını yükselterek ağırlığını, dolayısıyla miktarını çoğaltmaktır. Böylece hava ağırlığının, dolayısıyla hava içerisindeki oksijen miktarının artması silindirlerde daha çok yakıt yakılmasını sağlar. Oluşan ısı miktarı çoğalır ve ısının indike güce dönüşen miktarı da artacağından motorun gücü de artar. Sonuç olarak, türboşarj uygulamasının yaklaşık maksimum % 19,88; sürekli % 16,74 güç artışına, ortalama % 2,38 özgül yakıt tüketimi azalışına neden olduğu, elde edilen ortalama efektif basıncın, motorun ömrünü etkileyebilecek düzeyde olmadığı saptanmıştır. Keywords: Turbo charge, Model Engine Abstrach: In this work, in general applications of turbo charge have been researched. To do this, a four-stroke, direct injection, turbocharged, intercooling, diesel engine has been selected as the test engine. At first, the engine has been equipped with a water-cooled intercooler at different speeds and load conditions. Next, the engine under consideration has been retested as torbocharged at the same conditions. The experimental and comparative results have shown that being turbocharged affects greatly the performance parameters of the diesel engine. To pumping further air to engine cylinders is not applicated through natural absorbtion but it is applicated pumping the air outside. Turbo charging is the process of feeding more air than the absorbed as well as fuel mixture, during a usual absorbtion-stroke, to the cylinder volumetric in engines with natural absorbtion. Main aim of the process is increasing of the pressure of the air volume to be fed to the cylinders, thus increasing the weight, that is the quantity. As a result, became of the increase in the weigth of air, in other words, the increase in the oxygen amount in air, leads to more fuel used in the cylinders. The heat energy generated gets higher, therefore the power of engine increases due to the increasing amount of the heat convented to indicated power. Consequently, the application of turbo charging leads to a power increase of maximum 19,88 %, and of permanent 16,74 %, leading an avarage decrease of 2,39 % in fuel consumption. On the other hand, it is also defined that the avarage effective pressure is not so much as to affect the engine duration of life.
Collections