İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin özyeterliklerinin müdürlerinin yönetim becerileri çerçevesinde incelenmesi: Gaziantep ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 2010?2011 eğitim - öğretim yılı içerisinde, Gaziantep merkez ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin özyeterliklerini müdürlerinin yönetim becerileri çerçevesinde incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemini Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkâmil merkez ilçelerindeki 30 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 652 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine, en az beş ay ? bir yıl aynı müdürle çalışan öğretmenler alınmıştır. Araştırmanın verileri üç bölümden oluşan bir ölçekle toplanmıştır. Bu bölümler; (1) betimsel bilgiler, (2) müdürlerin yönetim süreçlerine göre okul yönetme becerilerine ilişkin maddeler, (3) öğretmen özyeterliğine ilişkin maddelerden oluşmaktadır. Öğretmenlere, özyeterliklerini belirlemek amacıyla ?Öğretmen Özyeterlik Ölçeği? ve müdürlerinin yönetim becerilerine ilişkin algılarını belirlemek amacıyla ?Yönetim Becerileri Ölçeği? uygulanmıştır. Araştırma verileri ?ortalama?, ?standart sapma?, ?t-testi?, ?tek yönlü varyans analizi?, ?LSD çoklu karşılaştırmalar testi? ve ?pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı? ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin özyeterlikleri ile müdürlerinin yönetim becerileri arasında düşük düzeyde pozitif, doğrusal ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin okul müdürlerinin yönetim becerilerine ilişkin algılarında cinsiyet ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmazken; kıdem ve aynı müdürle çalışma süreleri değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin özyeterliklerine ilişkin algılarında cinsiyet ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamış; kıdem ve aynı müdürle çalışma süreleri değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğretmenlerin özyeterlikleri ile müdürlerinin karar alma, planlama, örgütleme, iletişim, koordinasyon, etkileme ve değerlendirme süreçlerindeki yönetim becerilerinin her biri arasında düşük düzeyde pozitif, doğrusal ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Yönetim, Yönetim becerisi, Özyeterlik. This research was done in 2010?2011 Academic Year to analyse the self-sufficiency of teachers who work in the central primary schools of Gaziantep in the frame of their head masters management skills. The samples of the research constitute 652 teachers who work in the central districts Şahinbey and Şehitkamil in Gaziantep. For the research sample, the teacher who have worked with the save headmaster at least 5 monts 1 year are prefered and selected. The data of the research was collected through 3 kinds of scale: (1) descriptive information, (2) the items referring to the process of their management related to the management skills of headmasters, (3) the items related to the self-sufficiency of teachers. The teacher self sufficiency scale the items related to the self-sufficiency of teachers was applied to teachers to determine their self sufficiency and ?The Management Skills Scale? was applied to their headmasters to determine their perception of management skills. The data of the research was analyzed vio ?average? ?standart deviction?. ?t-test?, ?one-way analysis of varience? ?LSD multiple comparison test? and ?Pearson product moment correlation coefficient?. According to the results of the analyses. There found a low level positive linear and meaningful relation between the self-sufficiency of the teachers working in the primary school and their headmasters management skills. While their is no meaningful difference in the perception of management skills of the teachers headmasters according to the variables gender and branch, there is a meaningful difference according to seriority and duration in which they? ve washed with the some headmaster. As for the self-sufficiency of the teachs, while there is no meaningful difference in their perception of self-sufficiency according to gender and branch variables, there is a meaningful difference according to seniority and duration in which they? ve washed with the some headmaster. There found a low level, positive, linear and meaningful relationship between teachers self-sufficiency and their headmasters each management skill in the processes of decision making, planning, organizing, communication, coordination, effecting and evaluation.Key words: Management, Management skill, Self efficiacy.
Collections