İlköğretim öğrencilerinin bazı statik antropometrik ölçülerinin belirlenmesi: Muğla ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Antropometrik ölçüler toplumlara, yaşa, cinsiyete, ırka, coğrafi konuma vs. göre farklılıklar göstermektedir. Bir topluma ilişkin yeterli antropometrik veri yok ise o toplum için tasarlanan tüm ürünler insan ölçülerine uygun olmaz ve fonksiyonlarını tam olarak yerine getiremezler. Bu nedenlerle tüm toplumlara ilişkin antropometrik verilerin elde edilmesi, ergonomik ürün tasarımları yapılabilmesi için çok önemlidir. Türk insanına ilişkin antropometrik veri çalışmaları sınırlıdır. Her türlü ürün tasarımı için, yeterli sayıda antropometrik veri toplanması gerekmektedir. Genel olarak Türkiye deki tasarım çalışmalarında Kuzey Avrupa insanına göre yapılmış standart çalışmalarından yararlanılmaktadır. Bu durum kullanıcı ve eşya arasında uyumsuzluğa neden olabilmektedir.Özellikle 6-14 yaş grubunda ve büyüme çağında olan çocukların ölçülerinin sınıflar düzeyinde belirlenmesi ve kullandıkları tüm ürünlerin antropometrik ölçülerine uygun olarak tasarlanmış olması, ileriki hayatlarında sağlıklı olabilmeleri adına çok önemlidir. Bu çalışmada, Muğla il merkezindeki ilköğretim öğrencilerinin sınıflar düzeyinde, oturma eylemi sırasındaki statik antropometrik ölçüleri belirlenerek, yıllara göre ölçülerdeki değişimlerin ortaya konulması ve sonuç olarak ilköğretim öğrencilerinin belirlenen antropometrik ölçülerine yönelik bir veri seti oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için, ilköğretim kurumlarındaki öğrencilerin sınıflar düzeyinde antropometrik ölçüleri belirlenerek karşılaştırılmış, aralarındaki uyum düzeyleri araştırılmış ve çalışmanın sonucunda, 6–14 yaş arasındaki ilköğretim kurumlarındaki öğrencilerin antropometrik ölçüleri kayıt altına alınarak çeşitli çalışmalarda ve endüstri kuruluşlarında kullanılmasını sağlamak amacıyla bir veri seti elde edilmiştir.Çalışma, ilköğretim öğrencilerini kapsamaktadır. Çalışmanın araştırma deseni için havuz olarak Muğla ili merkez bölgesindeki ilköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler seçilmiştir. Bu amaçla, Muğla ili merkezindeki 9 okulda antropometrik ölçüm çalışmaları yapılmış ve ilk 4'de (ilkokul) 218, ikinci 4'de (ortaokul) 344 öğrenci olmak üzere toplam 562 öğrencinin her birinin 18 adet statik antropometrik ölçüleri alınmıştır. Çalışmada belirlenen amaca ulaşmak için literatür taraması ve ilgili standartların incelenmesi yapılarak, alınacak statik antropometrik ölçüler belirlenmiştir. Daha sonra, ölçümlerin yapılacağı okullar belirlenerek, gerekli etik kurul, izin, rapor vb. resmi işlemler tamamlanmıştır. Yapılan planlama doğrultusunda, gerekli statik antopometrik veriler toplanıp, istatistiksel analizleri ve karşılaştırmaları yapılmış ve sunulmuştur. Anthropometric measurements differ according to, societies, age, gender, race, geographical location, etc. If there is not enough anthropometric data for a society, all the products designed for that society will not fit to human dimensions and will not be able to fully perform their functions. For these reasons, obtaining anthropometric data about all societies is very important for making ergonomic product designs.There are limited anthropometric data for Turkish people. For any product design, a sufficient number of anthropometric data needs to be collected. In general, the design studies in Turkey benefit from the studies made according to the people of Northern Europe. This may cause a mismatch between the user and the item.It is very important to determine the measurements of children in the age group of 6-14 and in the age of growth and to design them in accordance with the anthropometric measurements of all the products they use, in order to be healthy in the future.In this study, static anthropometric measurements during sitting of primary and junior high school students in the city center of Muğla were determined and the changes in the measurements according to years were determined and as a result, it is aimed to create a database for the determined anthropometric measurements of primary and junior high school students. In order to achieve this goal, anthropometric measurements of the students in primary schools were determined and compared and the level of harmony between them was investigated. As a result of the study, anthropometric measurements of the students in primary and junior high schools between the ages of 6-14 were recorded and a data set was obtained to benefit in various further studies and industry institutions.The study covers primary and junior high school students only. Students studying at primary and junior high schools in the central region of Muğla were selected as the pool for the research pattern of the study. For this purpose, anthropometric measurements were carried out in 9 schools in the center of Muğla province and 18 static anthropometric measurements were taken for each of 562 students, 218 students in the first 4 (primary school) and 344 students in the second 4 (junior high school). In order to achieve the aim of the study, static anthropometric measures to be taken were determined using the literature and related standards. Then, the schools where the measurements will be taken are determined and the required ethics committee, permission, report etc. official procedures have been completed. In accordance with the plan of the study, the necessary static antopometric data were collected and statistical analyses and comparisons were made.
Collections