İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin mesleki yeterlilik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Osmanlı döneminde Medresetü'l Eimme ve'l Huteba adıyla kurulan Cumhuriyet'in ilanından sonra da İmam Hatip ve Mektepler'i adıyla varlığını sürdüren İmam Hatip Liseleri'nin hukuki dayanağı 3 Mart 1924 yılında yayınlanan Tevhid-i Tedrisat kanunudur. Tezimizde İmam Hatip Liseleri'nin kuruldukları ilk yıllardan beri meydana gelen bu okullarla ilgili değişiklikleri ortaya koyarak öğrencilerinin mesleki yeterlilik algılarını tespit etmeye çalıştık. Araştırmamızda dokümantasyon yöntemi ve mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim öğretim yılında Gaziantep'te bulunan Ömer Özmimar Anadolu İHL, Saçaklı Adil Özberk Anadolu İHLve Şehitkâmil Anadolu İHL öğrencileri oluşturmaktadırlar. Mülakat yapılan öğrecilerin 16'sı kız, 14'ü erkektir. Mülakatta öğrencilere onaltı soru sorulmuştur. Sorulan sorularla öğrencilerin okul, öğretmen, dindarlık ve mesleki yeterlilik algıları ölçülmeye çalışılmıştır. Mülakatlar sesli olarak kaydedilmiştir. Mülakat yapılan öğrencilere kimliklerinin saklı tutulacağı teminatı verilerek kendilerini rahat ifade etmeleri sağlanmaya çalışılmıştırAnahtar kelimeler: Din, Din eğitimi, İmam Hatip Liseleri, Gençlik, Mesleki Yeterlilik Imam Hatip High Schools were opened with the name of Medresetü-l Himmeti ve Hutaba (Schools for Education of Islamic Clerics) during the Ottoman Empire and then these schools obtained with the name of Religious Vocational High School after proclamation of the Republic. Legal basis of Imam Hatip High School is the Tevhid-Tedrisat (Law of Unification of Educational Instruction)which was passed on 3rd of March 1924. This study examines the students' perception of professional competence in the Imam-Hatip High School and also changes taken place of this school since their foundation. In our study, documentation method and interview technique were used. The population of this study is the students of Ömer Özmimar Anatolian Imam Hatip High School, Saçaklı Adil Özberk Anatolian Imam Hatip High School and Şehitkâmil Anatolian Imam Hatip High School in 2014-2015 Academic Year in Gaziantep. The ınterviewees are consist of 16 female students and 14 male students. There are 16 questions in the interview. The students' perception of school, teacher, religiousness and professional competence are tested with these questions. The interviews are saved vocally. The students were promised for keeping secret of their identity and the students are wanted to express themselves inner peace.Key words: religion, religious education, Imam Hatip High Schools, youthfulness, professional competence
Collections