Doğu Akdeniz mozaiklerinde deniz ve nehir tanrıları/tanrıçaları ile mitolojik figürler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
`Doğu Akdeniz Mozaiklerinde Deniz ve Nehir Tanrıları/Tanrıçaları ile Mitolojik Figürler` konulu yüksek lisans tez çalışması kapsamına giren; Tarsos (Tarsus), Mopsuhestia (Misis), Aigeai (Yumurtalık), Anazarbos (Anavarza), Antiocheia (Antakya) ve Zeugma antik kentlerinde toplam 37 adet mozaik (42 adet pano) tespit edilmiştir. Poseidon, Okeanos, Tethys, nereidler, nehir tanrıları ve mitolojik figürlerin betimlendiği mozaik döşemelerinin daha çok konutlardaki triclinium (yemek odası), oecus (dinlenme odası), impluvium (sığ havuz), vestibulum (koridor), peristylli avlu ve sosyal tesis durumundaki hamam yapılarının frigidarium (soğukluk) bölümlerinden ele geçmiş olduğu tespit edilmiştir. II. yüzyıl ile V. yüzyıl tarihleri içerisinde değerlendirilen mozaiklerin anlaşılması hususunda mozaik yapım teknikleri, mozaik sanatı, mozaiklerin mitolojileri, coğrafyanın tarihi ve mozaiklerin coğrafyaya dağılımı incelenmiştir. Mozaiklerin betimlenmesinde izlenen yöntem ve üslup bir diziye oturtularak, mozaiklerin zaman içerisinde ne tür değişikliklere uğradığı, genel çizgilere bağlı kalmak üzere daha sonraki yıllarda yapılan mozaiğin hangi erken tarihli mozaikten örnek alınarak yapıldığı yolundaki ip uçları ile mozaik kompozisyonlarının mekan ilişkisi değerlendirilmeye çalışılmıştır. Total of 37 mosaics (42 boards) are discovered in ancient city of Tarsos, Mopsuhestia, Aigeai, Anazarbos, Antiocheia and Zeugma which are included in post graduate thesis on `Sea And River God/Goddess With Mythological Figures In Mosaics In The Eastern Mediterranean`. It is determined that the mosaic floors, which portray Poseidon, Oceanus, Tethys, nereid, river gods and mythological figures, are mainly located in triclinium (dining room), oecus (rest room), impluvium (shallow pool), vestibule (corridor), peristyle courtyard and frigidarium (cooling area) in bathhouses of social facilities. Mosaic construction techniques, mosaic art, the mythology of mosaics, the history of geography and geographical distribution of the mosaics are examined in order to understand the mosaics considered between the second and fifth centuries. What kind of changes the mosaics undergo, some hints about the mosaics done in subsequent years modeled from earliest mosaics and the relationship between mosaic compositions and location are evaluated, putting method and style in order which portray the mosaics.
Collections