Türkiye`de `Eğitim tarihi` alanında yapılmış doktora tezlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki üniversitelerde eğitim tarihi alanında yapılmış doktora tezlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Doktora tezlerindeki çeşitli eğilimlerin ortaya konularak alanyazına dair bütüncül bir değerlendirme yapılması, alanın gelişimine katkı sağlaması bakımından önemlidir. Bu tür alanyazın inceleme çalışmaları, alanda ortaya çıkan bilgi birikimini değerlendirerek yeni yapılacak araştırmalara yön verir. Betimsel nitelikteki bu araştırma nitel araştırma yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırma verileri doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu Yayın ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi Tez Otomasyon Sistemi'nde ulaşılabilir nitelikteki doktora tezleri birer doküman olarak incelemeye alınmıştır. `Eğitim Tarihi/Türk Eğitim Tarihi` anahtar kelimeleriyle yapılan tarama işlemi sonucunda, 1987-2016 yılları arasında eğitim tarihi konu alanında yapılmış 97 adet doktora tezinin kayıtlarına ulaşılmıştır. Araştırma verilerinin sistematik bir şekilde kodlanabilmesi için, Micro Soft Office Excel 2016 programı üzerinde araştırmacı tarafından geliştirilen `tez inceleme formu` kullanılmıştır. Elde edilen veriler, yüzde ve frekans analizi ile birlikte betimsel içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda eğitim tarihi alanında yapılmış doktora tezlerinin genel profiline, tezlerin temalarına, araştırma yöntemi ve veri toplama araçlarına, bilimsel geçerlik ve güvenirlik önlemlerine ilişkin çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları eğitim tarihi alanyazınının gelişimi için pratik fayda sağlayacak niteliktedir. Araştırma sonuçları eğitim tarihi alanyazınının değerlendirmesine katkı sağlamakta ve araştırmacılar için istifade edilebilir nitelikte veriler içermektedir. Araştırmanın bulgu ve sonuçları doğrultusunda araştırmacılara, tez danışmanlarına, üniversitelere ve politika yapıcılara ve uygulayıcılarına yönelik olarak birtakım öneriler geliştirilmiştir. The aim of the present study was to review the doctoral dissertations conducted within the scope of the discipline of history of education in Turkish universities in terms of certain variables. It is important to carry out a holistic evaluation about the existing literature by revealing the general trends of the doctoral dissertations as to contribute to the development of the field. It is known that such kind of literature reviews lead further research by providing evaluation concerning the existing body of knowledge. It is a descriptive study designed with qualitative research methodology. The research data were obtained through document analysis technique. All the doctoral dissertations available in the database of National Thesis Center of the Turkish Council of Higher Education were taken into consideration as the source of documentation. As a result of the scanning procedure operated with the key words of `history of education/ history of Turkish education`, the researcher assessed the records pertaining to 97 doctoral dissertations in the discipline of history of education between the years of 1987-2016. A review form developed by the researcher on the Microsoft Office Excel 2016 software was used to systematically encode the research data. The obtained data were analyzed through descriptive content analysis technique together with percentage and frequency analyses. As a result of the study, various conclusions were reached about the general profile, themes, research methods and data collection tools, validity and reliability measures of doctoral dissertations in the discipline of history of education. The research results were of practical benefit for the development of the literature of history of education. It contributes to the evaluation of the literature of history of education and contains data available to the use of researchers. The paper concludes by offering some implications for the researchers, supervisors, universities and policy makers and practitioners in accordance with the findings and results of the research.
Collections