İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ilköğretim II. kademe (6., 7. ve 8. sınıf) öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerini incelemektir. Öğrencilerin kariyer gelişim düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi, seçmeyi düşündüğü lise türü, anne- babanın eğitim durumu, annenin çalışıp çalışmama durumu, algılanan sosyoekonomik düzey, yaşanılan yerleşim yeri türü, yaşanılan yerde üniversite olup olmaması ve akademik başarı gibi değişkenler açısından incelenmiştir.Araştırma betimsel bir araştırmadır. Araştırma, 2010-2011 eğitim- öğretim yılı II. döneminde Antalya il merkezinde, Kaş ilçe merkezinde, Kalkan beldesinde ve köylerinde öğrenim görmekte olan 413 (218 kız; 195 erkek) ilköğretim II. kademe öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veriler, ?Çocuklar İçin Kariyer Gelişimi Ölçeği (ÇKGÖ)?, kişisel bilgi formu ve akademik başarı için öğrencilerin yılsonu ağırlıklı başarı ortalamaları kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler İlişkisiz Örneklemler t-testi; Tek Yönlü Varyans Analizi ve Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiş ve elde edilen istatistiksel bulguların anlamlılığı .05 ve daha hassas düzeyde sınanmıştır.Bu araştırmanın bulgularına göre ilköğretim II. kademe öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerinin sınıf düzeyleri, algılanan sosyoekonomik düzey, seçilmesi düşünülen lise türü, anne-babanın eğitim düzeyi, yaşanan yerleşim yeri, yaşanan yerde üniversite olup olmama durumu ve akademik başarıya göre farklılaştığı görülmüştür. Sınıf düzeyi, algılanan sosyoekonomik düzey, anne-babanın eğitim düzeyi ve akademik başarı yükseldikçe kariyer gelişim düzeyinin yükseldiği; sınavla ve yüksek puanla öğrenci alan liseleri seçmeyi düşünen öğrencilerin sınavsız girilebilecek liseleri seçmeyi düşünen öğrencilere göre daha yüksek kariyer gelişim puanlarına sahip olduğu; il merkezlerinde yaşayan ve yaşadıkları yerde üniversite olan öğrencilerin kariyer gelişim düzeylerinin, köyde yaşayan ve yaşadıkları yerde üniversite olmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kariyer gelişim düzeyinin cinsiyet ve annenin çalışıp çalışmama durumuna göre ise farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmanın sonuçları, alan yazındaki bulgular dikkate alınarak kariyer gelişimi ve alt boyutları kapsamında, başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.Anahtar Sözcükler: Kariyer, Kariyer gelişimi, Çocuklukta kariyer gelişimi, İlköğretimde kariyer gelişimi The purpose of this study is to investigate career development of elementary school 6th, 7th and 8th grade students. Career development of elementary school 6th, 7th and 8th grade students is examined according to gender, grade level, perceived social economic status, education levels of mother and father, whether mother works or not, selecting to type of high school thought, living enviroment, whether there is a university in their enviroment and academic achievement.Four hundreds and thirteen (218 female and 195 male) students from 5 formal elementary schools from Antalya city, Kaş town and villages participated to this study. The students involved in the research was taken in 2010-2011 educational year. Childhood Career Development Scale (CCDS), Personal Information Form and academic achievement are used to collect data. One way ANOVA, Independent Samples T-test and Pearson Moments Correlation Coefficient are used to analyze data. Statistical analyse was tested at ?=.05 significance level. Statistical analysis were carried out with SPSS. 15 program in a computerized environment.According to the results of this study; there are no significant differences in career development scores of the students according to gender and whether mother works or not. When grade level, perceived social economic status, the education levels of mother and father.and academic achievement levels of the students increased the career development levels of them increased. Also the students who think to select the high schools that accept them with examinations have got higher career development levels than the others. The students who live in center of cities that have got universities have got higher career development levels than the ones who live in villages.The results are discussed in the light of previous findings and in the context of career development conducting future research for implications as well.Keywords: Career, Career development, Childhood Career Development.
Collections