Cinsiyet eşitsizliği ve ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye İBBS-2 düzeyi için bir analiz
dc.contributor.advisor | Özçiçek, Ömer | |
dc.contributor.author | Doğan, Burak | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T13:07:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T13:07:20Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/419671 | |
dc.description.abstract | 1970'lere gelindiğinde, beşeri sermaye ve bununla ilgili olarak eğitimin ekonomik büyüme ve kalkınmayı etkileyen en önemli faktörlerden biri olduğu ortaya çıkmıştır ve ülkeler daha fazla ekonomik büyüme ve kalkınma elde edebilmek için beşeri sermaye yatırımlarını arttırmışlardır. Ancak, dünya nüfusunun yarısını oluşturan kadınların bu beşeri sermaye yatırımlarından yeteri kadar faydalanamadığı görülmüştür. Özellikle, azgelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde, erkeklerin kadınlara nazaran daha fazla eğitim aldığı, daha iyi iş olanaklarına sahip olduğu, daha fazla ücret geliri elde ettiği ve parlamentoda daha fazla yer aldığı göze çarpmıştır. Bu durum, pek çok uluslararası kurum ve kuruluş tarafından fark edilmiş ve bu durumun önlenmesi için pek çok proje ve program (UNDP, WEF ) ortaya çıkarılmıştır.Bu çalışmada, gelişmekte olan ülkeler kategorisinde yer alan Türkiye'de İBBS-2 düzeyi için eğitimdeki cinsiyet eşitsizliğinin, işgücüne katılım ve ekonomik büyüme üzerindeki etkileri 2009 ile 2014 yılları arası için incelenmiştir. İlk olarak, cinsiyet eşitsizliği, ekonomik büyüme ve kalkınma ve cinsiyet eşitsizliği ve ekonomik büyüme ilişkisi teorik olarak açıklanmış, daha sonra ise konuyla ilgili daha önceki yapılmış olan çalışmalara yer verilmiş ve son olarak ise, TÜİK'den alınmış olan verilerle korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Elde edilen korelasyon sonuçları yükseköğretim mezunu kadın-erkek oranı ile kişi başına düşen gelir ve yükseköğretim mezunu kadın-erkek oranı ile yükseköğretim mezunu kadın-erkek işgücü katılım oranı arasındaki ilişkiler hariç anlamlıdır. Yapılan regresyon analizi sonuçları ise, ortaöğretim mezunu kadın-erkek oranı ile kişi başına düşe n gelir arasındaki ilişki hariç anlamsızdır. Elde edilen genel sonuçlar ise, eğitimdeki cinsiyet eşitsizliği ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin kuramsal sonuçlarla uyuşmadığıdır. | |
dc.description.abstract | When it comes to 1970's, human capital and its education have become one of the most important factors influencing economic growth and development, and countries have begun to increase their human capital investments to achieve more economic growth and development. However, it has been seen that the women who make up the half of the world population cannot benefit as much from these human capital investments. Especially in the underdeveloped and developing countries, men are more educated than women, have better job opportunities, earn more wages, and are more involved in parliament. This has been recognized by many international instutions and organizations, and many projects and programs (UNDP, WEF) have been introduced to prevent this.In this study, developing countries are located in the category of gender inequality in Turkey for the NUTS-2 level, their impact on labor force participation and economic growth between 2009 and 2014 examined for. Firstly, gender inequality, economic growth and development and relationship between gender inequality and economic growth was explained theoretically, then the previous work on the subject was given, and finally, the correlation and regression analyzes were taken from Turkish Statistical Instıtute. Obtained the correlation results are significant except for the relation between the female-male ratio of higher education graduates and income per capita and the ratio of female-male graduates of higher education to female-male labor force participation rate of higher education graduates. Regression analysis results are meaningless except for the relation between the female-male ratio of secondary school graduates and income per capita. The general conclusions obtained are that the relationship between gender inequality in education and economic growth does not correspond to theoretical conclusions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Ekonomi | tr_TR |
dc.subject | Economics | en_US |
dc.title | Cinsiyet eşitsizliği ve ekonomik büyüme ilişkisi: Türkiye İBBS-2 düzeyi için bir analiz | |
dc.title.alternative | The relationship between gender inequality and economic growth: an analysis for Turkey NUTS-2 level | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-03 | |
dc.contributor.department | İktisat Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Economic growth | |
dc.subject.ytm | Equality of women and men | |
dc.subject.ytm | Economic development | |
dc.subject.ytm | Gender differences | |
dc.identifier.yokid | 10187271 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 505817 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |