Fen ve teknoloji laboratuvar uygulamalarında sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlük yazım ve epistemolojik inançlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamalarında yansıtıcı günlüklerinin ve epistemolojik inançlarının ayrıntılı bir şekilde incelenmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımlarından olan özel durum çalışma yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 2. Sınıfta öğrenim görmekte olan ve gönüllü olarak çalışmaya katılan 20 öğretmen adayı oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak yansıtıcı günlükler ve epistemolojik inançları ölçen açık uçlu sorular kullanılmıştır. Sınıf öğretmeni adayları `Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II` dersi kapsamında 7 hafta süren çalışmada beş kez yansıtıcı günlük yazmışlardır. Yansıtıcı günlüklerden elde edilen veriler, `betimsel analiz` yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Epistemolojik inançları ölçen açık uçlu sorular ise yansıtıcı günlük yazımların başında ve sonunda uygulanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri ile epistemolojik inançları arasında etkileşim olup olmadığını belirlemek için ise, öğretmen adaylarının beş hafta boyunca yansıtıcı günlük yazım 1., 2. ve 3. aşamadan aldıkları puanları, epistemolojik inanç boyutlarındaki durumları ile karşılaştırılmıştır.Araştırma sonucunda, sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlüklerin 1. aşaması olan `Bugünkü ders hakkındaki sorularım`da, konuyla bağlantılı kazanımları içeren sorular ile ilişkili soru sayılarının ve niteliklerinin arttığı gözlenmiştir. Günlüklerin 2. aşaması olan `Bugünkü derste öğrendiğim şeyler`de, `bilimsel bilgi ve dil kullanımı`, `bilimsel olgu ve kavramların anlaşılması` ve `düzenleme, sunum ve organizasyon` ölçütleri puanlarında son haftalara doğru artış olduğu, `bilimsel süreç becerilerinin kullanımı` ölçütünün puanlarında ise herhangi bir değişikliğin olmadığı belirlenmiştir. Günlüklerin 3. aşaması olan `Bugünkü dersteki bazı düşündürücü olaylar` da, öğretmen adaylarının konuların gündelik hayat ile bağdaştırılması ile ilgili puanlarının da son haftalarda artış gösterdiği görülmüştür.Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi sonucunda, epistemolojik inancın kesin bilgi boyutunda değişiklik göstermedikleri, sabit yetenek, bilginin kaynağı, hızlı öğrenme ve basit bilgi boyutunda olumlu değişiklik gösterdikleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının yazmış oldukları yansıtıcı günlükleri ile epistemolojik inançların her bir alt boyutları arasında bir etkileşim olduğu da saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Sınıf Öğretmeni Adayları, Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları, Yansıtıcı Günlük Yazım, Epistemolojik İnanç, Dereceli Puanlama Anahtarı. The purpose of this study is to investigate the reflective dairies and epistemological beliefs of preservice teachers in the course of `Science and Technology Laboratory Applications`. This study is a qualitative study and one form of the qualitative study, which is case study was implemented. The participants of the study were consisted of the second grade elementary preservice teachers at Education Faculty of Muğla Sıtkı Koçman University in Spring semester of the 2011-2012 educational year. The participants were 20 elementary preservice teachers and they were voluntarily involved in the study.The data were collected with reflective dairies and open-ended questions of epistemological beliefs. Elementary preservice teachers wrote reflection diaries five times in seven weeks at the course of `Science and Technology Laboratory Applications`. The data obtained from reflective diaries were evaluated with descriptive analysis. Open-ended epistemological beliefs questions exploring preservice teachers' epistemological beliefs were implemented at the beginning and at the end of the reflective diary implementation. In order to find out the interactions between preservice teachers' reflective diaries and epistemological beliefs; preservice teachers' scores of 1st, 2nd and 3rd level on reflective diaries through five weeks were explored with preservice teachers' epistemological beliefs.The result of the study demonstrate that in the first level of reflective diaries, which is `questions related to today's class`, ele mentary preservice teachers increase the number and quality of questions related to course objective. In the second level of reflective diaries, which is things that I learned from today's class`, the score of `scientific knowledge and language usage`, `understanding of scientific concepts` and `arrangement, presentation and organization` were increased gradually, but there is no change on `usage of scientific process abilities`. In the third level of reflective diaries, which is `challenging issues in today's class`, preservice teachers' scores related to integration of subject matter with daily life increased gradually in the final weeks.The result of the preservice teachers' epistemological beliefs demonstrate that they did not change their beliefs on the certain knowledge dimension; however, they change their beliefs through sophisticated on fixed ability, source of knowledge, quick learning and simple knowledge dimensions. Also, the result of the study could suggest that there could be interaction among preservice elementary teachers' reflective diaries and the dimensions of epistemological beliefs.Keywords: Preservice Elementary Teachers, Science and Technology Laboratory Applications, Reflective Journal Writing, Epistemological Beliefs, Scoring Rubric
Collections