Ortaokul öğrencilerinin problem çözme, bilimsel süreç becerileri ve öğrenme stillerinin bazı değişkenlere göre araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin problem çözme, bilimsel süreç becerileri ve öğrenme stillerinin cinsiyet, öğrenim görülen okul ve anne/baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre ayrıntılı bir şekilde araştırılmasıdır. Yapılan araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Muğla İl Merkezine bağlı ortaokullarda öğrenim görmekte olan tüm Ortaokul 4. sınıf öğrencileri, örneklemini ise bu evrenden seçkisiz olarak alınan 569 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak, Serin, Serin-Bulut ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen `Problem Çözme Envanteri`, Aydınlı (2007) tarafından geliştirilen `Bilimsel Süreç Becerileri Testi`, Kolb tarafından 1971 yılında geliştirilen ve 1985'de yeniden düzenlenen, Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Kolb Öğrenme Stil Envanteri` ve araştırmacı tarafından oluşturulan öğrencilerin demografik özelliklerinin yer aldığı `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Veriler, betimsel istatistiklerden frekans ve yüzde, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (One way ANOVA) ve parametrik olmayan istatistiklerden iki değişken için Kay-Kare (Chi-Square) testi kullanılmıştır.Çalışma sonucunda ortaokul 4. Sınıf öğrencilerinin en fazla `Kaçınma` alt boyutunu kullandıkları, `Problem Çözme Becerisine Güven` alt boyutunu orta seviyede ve `Özdenetim` alt boyutunu ise en az kullanıldıkları saptanmıştır. Problem çözme becerileri ile cinsiyet, öğrenim görülen okul, anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi arasında ilişkiye rastlanmamıştır. Öğrencilerin daha büyük oranda `Temel Bilimsel Süreç Becerileri` kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bilimsel Süreç Becerileri ile cinsiyet ve anne eğitim düzeyi arasında ilişkiye rastlanmazken, öğrenim görülen okul ve baba eğitim düzeyi arasında ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca Bilimsel Süreç Becerileri alt boyutlarından `Birleştirilmiş Süreç Becerileri` ile baba eğitim düzeyi arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Ortaokul 4. sınıf öğrencilerinin büyük çoğunluğunun `Değiştiren`, en az da `Yerleştiren` öğrenme stiline sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme stillerinin öğrenim görülen okula göre değişiklik gösterdiği ancak cinsiyet ve anne/baba eğitim düzeyine göre değişmediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Problem Çözme Becerileri, Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Stilleri, Ortaokul 4. Sınıf Öğrencileri, Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri The purpose of the present study is to research the secondary school students' problem solving and scientific process skills and their learning styles in relation to gender, the school attended and educational level of the father and mother. The study employed the descriptive research method. The universe of the study consists of all the fourth grade students attending the secondary schools in the city of Muğla in 2012-2013 school year and the sampling of the study consists of 569 students randomly selected from the universe. As data collection instruments, `Problem Solving Inventory` developed by Serin, Serin Bulut and Saygılı (2010), `Scientific Process Skills Test` developed by Aydınlı (2007), `Kolb Learning Styles Inventory` developed by Kolb in 1971, rearranged in 1985 and adapted to Turkish by Aşkar and Akkoyunlu (1993) and `Personal Information Form` to elicit the demographics of the participants were used in the current study. In the analysis of the data, SPSS 20 program package was used. From descriptive statistics, frequencies and percentages were calculated, independent samples t-test and One way ANOVA were run and from non-parametric statistics, Chi-Square for two variables was used to analyze the data. At the end of the study, it was found that 4th grade students most frequently employed `avoidance` sub-dimension, they moderately used `relying on problem solving skill` and they used `self-control` sub-dimension the least. No significant difference was found among the problem solving skills based on gender, the school attended and education level of the father and mother. The students were determined to use `basic scientific process skills` to a greater extent. While in general no significant difference based on gender and education level of the mother was found among scientific process skills, the school attended and education level of the father led to a significant difference. Moreover, it was determined that there is a significant correlation between combined process skills sub-dimension from scientific process skills and the education level of the father. It was concluded that the great majority of the secondary school fourth graders have `diverger` learning style and the smallest number of them have `accommodator` learning style. It was found that learning styles vary depending on the school attended; however, they do not vary depending on gender and education level of the father and mother. Key Words: Problem Solving Skills, Scientific Process Skills, Learning Styles, Secondary School Fourth Graders, Kolb Learning Styles Inventory
Collections