Bilişsel davranışçı kurama dayalı olarak geliştirilen akademik erteleme davranışıyla baş etme beceri eğitimi psikoeğitim grup yaşantısının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, bilişsel davranışçı kurama dayalı olarak geliştirilen akademik erteleme davranışıyla baş etme beceri eğitimi psikoeğitim grup uygulamalarının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına etkisini ve bu etkinin kalıcılığı incelenmiştir. Araştırma 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nin Eğitim Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Muğla Sağlık Yüksek Okulu bölümlerinde öğrenimine devam eden, her sınıf düzeyinde ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, deney ve kontrol gruplu ön–test, son–test ve izleme modeline dayalı, yarı deneysel desen türünde bir çalışmadır. Araştırmaya katılması uygun olabilecek 63 öğrenciye Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ), Melbourne Karar Vermede Benlik Saygısı (MKVÖ I), Karar Verme Stilleri Ölçeği (MKVÖ II), Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (RÖGÖ), Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (SKE) ve Beck Depresyon Envanteri (BDE) verilmiştir. Bu ölçekler deney ve kontrol gruplarına öğrencilerin seçimi sürecinde grupların eşitlenmesi amacıyla kullanılmıştır. Deney grubunda 13, kontrol grubunda 13 olmak üzere toplam 26 öğrenci araştırmaya katılmıştır.Araştırmada deney grubuna bilişsel davranışçı kurama dayalı olarak geliştirilen, sekiz oturumluk, psikoeğitim temelli bir grup uygulaması uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir uygulamada bulunulmamıştır. Deney grubuna uygulanan grup uygulamaları, haftada bir gün olmak üzere 90 dakikalık oturumlardan oluşmuştur. Araştırmanın verileri nicel ve nitel yöntemler kullanılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin elde edilmesinde deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilere veri toplama aracı olarak Akademik Erteleme Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek deney ve kontrol grubunda yer alan katılımcılara öntest, sontest ve izleme ölçümlerinde verilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde ANCOVA ve t Testi kullanılmıştır. Nitel veriler `Grup Sürecinin Genel Değerlendirilmesi Formu` ile toplanmış ve elde edilen veriler tematik yöntem ile analiz edilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, akademik erteleme davranışıyla baş etme beceri eğitimi psikoeğitim grup uygulamalarının üniversite öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarını azalttığı ve bu etkinin uzun süreli olduğu görülmüştür. In this study, the effect of Cognitive Behavioral Theory based skill training psychoeducation group experience of coping with academic procrastination on academic procrastination behaviors of university students and the persistence of this pyschoeducation group training were examined.This study was conducted with volunteered students studying at the following degree programs; Faculty of Education, Faculty of Literature, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Engineering and School of Health Sciences at Muğla Sıtkı Kocman University in 2012-2013 academic year.This research is a quasi-experimental research based on experiment and control group pre-test, post-test and follow-up model. Academic Procrastination Scale (APS), Melbourne Self-Esteem in Decision Making (MSEDM I), Decision Making Styles Inventory (MDMSI II), Rosenbaum's Learned Resourcefulness Scale (Rotter), State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Beck Depression Inventory (BDI) were applied to 63 participants. These measurements are used for the synchronization of groups of students in the selection process to experimental and control groups. With 13 participants in the experiment group and 13 in the control group, a total of 26 students participated in the study.Psychoeducation group training programme based on Cognitive Behavioral Theory had 8 sessions and this programme was applied to experimental group in this study. No treatment was applied to the control group. Each group session was applied for once within a week and all sessions were 90 minutes long. Research data were obtained by using quantitative and qualitative methods. Academic Procrastination Scale was used in order to collect quantitative data from the participants in experiment and control groups. This scale was used in pre-test, post-test and follow-up phases of the research. In the analysis of quantitative data, ANCOVA and t-test were used for statistical analysis.The qualitative data was collected with `General Assessment From of Group Processes` after the completion of all sessions and thematic analyse were applied to the collected data.Considering the findings obtained from this study, it was observed that cognitive behavioral theory based skill training psychoeducation group experience decreases academic procrastination behaviors of university students and this programme has a long-term effect on university students.
Collections